Per què filòsof i no músic?: Filòsof de la música

 


Ens explica Juan David García Bacca a les seves Confesiones. Autobiografía íntima y exterior (2000) la seva conversió fulminant a la música en el moment d'escoltar, acompanyat de dos amics, el Concert per a Flauta i Arpa en Do Major, K. 299 de W.A. Mozart. Diu això:

Me sentí, como nunca anteriormente, extasiado; "todo --valga la frase-- orejas". Oía un tejido de sonidos transparente como un cendal en el que los sonidos se presentaban, se los oía, un instante, urgidos de salir de tal presente, para dar lugar a --dar a sonar--nuevos, sin que la oreja --yo "todo orejas"-- pudiera detenerlos contra el compás de lo que la flauta, sin hablar, decía. Me sentía griego: arpa-flauta. ¿Qué más y mejor pudiera Apolo componer y dar al aire del Olimpo, para concierto digno de divinas orejas? En el silencio sonoro desperté y, sin poderme refrenar, callar, exclamé: "¿Por qué ¡coño!, he resultado filósofo y no músico?". Sorprendidos mis dos amigos ante un Juan David tan diverso e imprevisible del conocido universitario y filosofante, cayeron en cuenta, aun antes que yo mismo, explícitamente, de que mi vocación era la de músico, contra mi profesión de profesor de filosofía.

(...)

¿Sería yo un convertido que deserta de la filosofía en favor de la música?

Me recordé  a punto aquella escena, descrita en el diálogo Fedón, en que, obedeciendo Sócrates a ciertos ensueños en que se le mandaba componer música, puso en música unos poemas de Esopo, mas cayó en cuenta de que "la filosofía es ya de por sí, música y la suprema". Así que esa especie de dilema  --o filósofo o músico-- es falso. No sólo no son excluyentes , sino complementarios y, aún más, idénticos. Mi vocación era, pues, "filósofo de la música" o "música filosofante". A la una, a la vez, al alimón.

A qualsevol de nosaltres li podrà arribar el ressò d'aquestes melodies que van trasbalsar el nostre filòsof-músic i tindran la mateixa força si es troben amb orelles atentes i ben disposades. Us convidem a escoltar-les amb atenció clicat AQUÍ

Comentaris

Anònim ha dit…
En una entrevista van preguntar a Ramón Andrés sobre la relació que es pot establir entre filosofia i música i la seva resposta va ser:

Plató va assenyalar que la música era una forma de filosofia. Abans d'ell, els pitagòrics havien concebut una idea que, en el fons, procedia d'Orient: que l'univers està sustentat per la música. Les vibracions, les seves relacions matemàtiques i els intervals dels sons van donar vida al que coneixem com a "harmonia de les esferes". Encara que avui pugui semblar-nos ingenu, va ser la manera de concebre l'univers i explicar-lo com a conseqüència d'un càlcul numèric. Aquesta referència ens porta al vincle antic entre la música i la filosofia, una relació que segueix apassionant els filòsofs. Badiou, Cacciari, Sloterdijk i altres molts segueixen escrivint sobre música.