La passió per la complexitat

 



 

Des d'ara ja no podem esperar res, ho hem de témer tot, d'un pensament incapaç de
concebre la complexitat de les realitats vivents, socials, humanes... Rebentarem 
per no comprendre la complexitat.
 [Edgar Morin, La Méthode II: La Vie de la vie.

Les ciències, que van néixer i s’han anat desenvolupant des del principi de simplificació, un mètode de pensament que es fonamenta en un doble principi de disjunció i de reducció. La disjunció aïlla per principi l’objecte del seu entorn i del seu observador per tal de conèixer-lo de manera clara i neta. La reducció porta el coneixement de l’objecte al de les unitats elementals que el constitueixen i amaga les interaccions entre aquests components elementals.

Ara aquesta ciència ja no s’aguanta i està qüestionada en el seu fons pel paradigma de complexitat i ambivalència, intrínsec al mateix cor de la ciència. Ens porta a afrontar les incerteses i contradiccions ocultades pel pensament simplificat.

Des de la lògica aristotèlica la contradicció era signe d’error; des del paradigma de complexitat pot assenyalar una capa de la realitat que encara no s’ha arribat a concebre.

Edgar Morin respon així a la pregunta ¿Cómo definiría usted la complejidad? amb aquestes paraules:

Diría, primero, que lo complejo es aquello que no puede ser reducido a una descripción clara, a una descripción sencilla, a una ley simple. Pero, desde luego, esto no es suficiente. Me voy a referir al origen latino de la palabra: complexus, “lo que está tejido conjuntamente”. El conocimiento complejo intenta situar su objeto en el tejido al que está vinculado. A la inversa, el conocimiento simplificante trata de conocer aislando su objeto, es decir, ignorando lo que lo relaciona con el contexto y, más ampliamente, con un proceso o una organización de conjunto. El conocimiento complejo intenta conocer lo que vincula el objeto con su contexto, el proceso o la organización en la que se inscribe. En efecto, el conocimiento es más rico , más pertinente en cuanto se le vincula con un hecho, un elemento, una información, un dato dentro de su contexto.

(…)

La complejidad es un problema general. Pascal, subrayémoslo, lo expresó de manera decisiva al formular este imperativo de pensamiento: “Siendo todas las cosas causadas y causantes, ayudadas y ayudantes, mediatas e inmediatas, y estando todas unidas por un lazo natural e insensible que vincula las más alejadas y las más diversas, sostengo que es imposible conocer las partes sin conocer el todo, así como conocer el todo sin conocer las partes“. (…)


Comentaris