En el decurs de la història, les empreses s’han anat organitzant
segons criteris jeràrquics d’autoritat. Tothom està subordinat a alguna
altra persona: els treballadors als directius, els comercials als
clients, els fabricants als subcontractistes de la cadena de
subministraments, les empreses a la comunitat. Sempre hi havia algú o
alguna companyia manant, controlant-ho tot, des del ‘nivell superior’ de
la cadena alimentària. Encara que les jerarquies no han pas
desaparegut, profunds canvis en la naturalesa de la tecnologia, la
demografia i l’economia global estan facilitant l’aparició de nous i
potents models de producció basats en la comunitat, la col·laboració i
l’autoorganització, i ja no en la jerarquia i el control.
Actualment milions d’entusiastes de la comunicació utilitzen blogs, wikies, chats i el personal broadcasting per incorporar les seves veus al sorollós torrent de diàleg i debat conegut com a blogsfera. Els treballadors potencien el rendiment al col·laborar amb iguals més enllà de les fronteres de les organitzacions i creant allò que anomenem un lloc de treball wiki. Els consumidors es converteixen en prosumidors perquè participen en la creació de béns i serveis i no es limiten a consumir el producte final. Les anomenades cadenes de subministraments funcionen amb més eficàcia quan el risc, la recompensa i la capacitat de portar a terme projectes importants –incloent-hi productes de gran complexitat com automòbils, motocicletes o avions– es distribueixen per xarxes planetàries de socis que treballen en condició d’iguals.
[De D.Tapscott i A.D. Williams, Wikinomics. La nueva economía de las multitudes inteligentes, Barcelona, Paidós, 2007. Traducció al català nostra]
Actualment milions d’entusiastes de la comunicació utilitzen blogs, wikies, chats i el personal broadcasting per incorporar les seves veus al sorollós torrent de diàleg i debat conegut com a blogsfera. Els treballadors potencien el rendiment al col·laborar amb iguals més enllà de les fronteres de les organitzacions i creant allò que anomenem un lloc de treball wiki. Els consumidors es converteixen en prosumidors perquè participen en la creació de béns i serveis i no es limiten a consumir el producte final. Les anomenades cadenes de subministraments funcionen amb més eficàcia quan el risc, la recompensa i la capacitat de portar a terme projectes importants –incloent-hi productes de gran complexitat com automòbils, motocicletes o avions– es distribueixen per xarxes planetàries de socis que treballen en condició d’iguals.
Les empreses intel·ligents estan fomentant l’espectacular
desenvolupament de comunitats virtuals massives, en comptes
d’oposar-s’hi; moltes van sorgir a la perifèria d’internet per a atreure
de cop a milions de participants. Fins i tot els competidors més
acèrrims col·laboren en iniciatives científiques innovadores que
acceleren els descobriments en els seus respectius sectors. De fet, quan
s’incrementi el número d’empreses que percebin els beneficis de la
col·laboració massiva, aquesta nova forma d’organització acabarà
substituint les estructures empresarials tradicionals com a principal
motor de creació de riquesa en l’economia.
Comentaris