Resum lliure del llibre
"MANIFEST PER UN CRISTIANISME DE FUTUR"
"MANIFESTE POUR UN CHRISTIANISME
D'AVENIR"
—Jornada d'estudi de la CCFB (Conférence Catholique des Baptisé-e-s Francophones)—
Robert Ageneau, Noël Barré, Jean-Marie de Bourqueney, Serge Couderc,
Robert Dumont,
Jean-Pol Gallez, Roger Gautier, Lucienne Gouguenheim, Loïc de
Kerimel i
Jacques Musset
—Éditions KARTHALA. Paris, 2020 (180 pàgines)—
CONTINGUT
DEL LLIBRE:
![]() |
*
JORNADA d'ESTUDI de dia 5 d’octubre de 2019 sobre John Shelby Spong.
* Participació
de 140 persones: cristians en recerca, que han deixat la fe tradicional o es
troben incòmodes a causa de doctrines, llenguatge, ritus i posicions de
l'Església que han quedat obsolets.
*
Explicació de la proposta del bisbe Spong: "Per què el cristianisme ha
de canviar o morir".
*
Pensament de Joseph Moingt sobre l’esperit del cristianisme.
*
Joseph Moingt pregunta sobre una Església catòlica encara estructurada al
voltant del ministeri dels sacerdots.
* El
pastor Jean-Marie de Bourqueney obre una finestra sobre la recerca de Déu com
a energia i poder de vida.
*
Teologia del "Process" i protestantisme liberal.
*
Anàlisi de la crisi de l'Església a nivell del nucli del cristianisme i de la
forma d'expressar fidelitat al projecte de Jesús, qui fa vint segles donà nom
a la nostra “era comuna”.
*
Algunes persones ofereixen el seu testimoni.
* El
MANIFEST PER A UN CRISTIANISME DE FUTUR és obert i creïble i va dirigit a la
nostra generació.
|
ñf
ÍNDEX
K Pròleg. Robert
Ageneau, Serge Couderc, Robert Dumont i Jacques Musset
Missatge de John Shelby SPONG per al dia 5 d'octubre de 2019: Als meus
amics de França. John Shelby Spong
1.
Com va arribar John Shelby Spong a França i a Europa. Robert Ageneau
2. John
Shelby SPONG, testimoni d’un cristianisme creïble per als nostres
contemporanis. J. Musset
3. Contribució
de Joseph MOINGT al cristianisme del futur. Jean-Pol Gallez
4. Teologia
del "Process" o renovació del llenguatge teològic.
Jean-Marie de Bourqueney
5.
Com vaig traduir el darrer llibre de Spong. Roger Gautier
6.
Reflexions sobre la recepció de les obres de Spong. Lucienne Gouguenheim
7. La
Resurrecció, mite o realitat? Treball en grup. oël Barré i Loïc
de Kerimel
8. Protestantisme
liberal. Jean-Marie de Bourqueney
9. Col·loqui
10.
Epíleg. Robert Dumont
Annex: Repercussions de la jornada de dia 5 d’octubre
|
MISSATGE DE JOHN SHELBY SPONG PER A LA JORNADA DE
5 OCTUBRE 2019
* Us saludo, "creients
a l’exili". Volem tenir fe, però la Institució ens vol fer creure
coses no creïbles.
* Copèrnic és present; no
podem creure que vivim al centre de l’univers.
* Charles Darwin és
present; la vida humana no fou perfecta al principi i després caigué en pecat.
* Sigmund Freud és
present; Déu no és com un pare que castiga o un jutge per implorar
misericòrdia.
* Albert Einstein és
present; Déu no pot ser entès com a veritat infal·lible en un món de
relativitat.
* Cercam nous camins,
però molts encara entenen el cristianisme com ho feia la gent dels primers
segles.
* Cap estrella a l'Orient
per guiar els mags cap al lloc de naixement de Jesús.
* Cap naixement verge
apareix als orígens cristians; hi entrà cap a l’any 85 amb l’evangeli de Mateu.
* No hi hagué miracles; apareixen a la vuitena
dècada amb l'evangeli de Marc.
* Pau no esmenta la
resurrecció física de Jesús; ho fan Mateu i Lluc ja a la novena dècada.
* El cristianisme ha de
ser més que un mite de faula del segle primer.
* He escrit com els fets
de Jesús són creïbles avui i porten a una nova manera de creure.
* Una Església cristiana
amenaçada no pot permetre un debat obert, que es pot fer, i s’ha de fer.
* "El vostre Déu
és massa petit", títol d'un llibre del segle XX. Crec que aquest és el
problema actual.
* Al món hi ha fam de fe
autèntica.
g
g
g
gl
l
PRÒLEG
* A la jornada d’estudi de la Conférence Catholique des Baptisé-e-s Francophones (CCBF), celebrada dia 5 d'octubre de 2019, a Issy-les-Molineaux, París, al carrer Sèvres, 78, participaren més de 140 persones.
* Es recolzà sobretot en
l’obra del bisbe John Shelby Spong, que té 25 llibres publicats.
* Cercaren com viure la
fe dins la cultura moderna.
* Dins la història hi ha hagut corrents
diferents, amb ruptures, oposicions, lluites, riscos i repressions.
* A la trobada hi havia persones que han deixat
la fe tradicional, o s’hi troben incòmodes, a causa de doctrines, llenguatge,
ritus, posicions que han quedat obsolets.
* Pierre Teilhard de Chardin va escriure l'any
1926: "El “món cristià”, tal com apareix en documents eclesiàstics i
gestos catòlics, ofega físicament; tota la realitat es troba més enllà".
* El cor de la crisi no es troba principalment al
nivell de qüestions d’estructura i disciplina (governança eclesiàstica, celibat
obligatori, abusos sexuals, finances del Vaticà ...). És molt més fons; es tracta
del mateix significat de l’existència cristiana i de com expressar la fidelitat
viva a Jesús de Nazaret.
* El cristianisme s’ha desenvolupat en un procés
d’evolució. no ha tingut en compte l’explosió que des de fa tres o quatre
segles ha revolucionat gradualment tot el nostre coneixement.
* * Per a un cristianisme futur cal debatre el
concepte de "Déu", l'ètica i la moral, qui és el Crist, què és la
redempció, la resurrecció, la pregària, l'Eucaristia, l'Església,
l'ecumenisme...
* El primer eix tracta sobre la
contribució del bisbe Spong en el debat sobre el nucli del cristianisme.
* El segon eix aporta el treball del teòleg i
jesuïta Joseph Moingt, portant aquestes dades:
- La concepció de l’Església, encara avui
estructurada al voltant del sacerdoci dels preveres, més que sobre el sacerdoci
dels batejats.
- A partir del final del segle II de l'era
cristiana, l'Església catòlica fou "clericalitzada" establint la
funció jeràrquica del sacerdot, en detriment de la comunitat de base que tenia
els seus ministeris.
- Al segle II s`'interpretà erròniament el
significat de la mort de Jesús com a sacrifici d'expiació a Déu per reparar la
falta original. Aquesta explicació perdura en la doctrina i en els textos
litúrgics.
* Moingt es mostra més que escèptic sobre una
reforma real de l'Església catòlica a causa del superego dogmàtic i clerical
que encara retenen el papa, els bisbes, els teòlegs i una part dels propis
catòlics.
* El tercer eix dóna la paraula a Jean-Marie
de Bourqueney, pastor i teòleg de l’ala liberal de la Federació Protestant
de França; presentarà la teologia del "Process" sobre el
protestantisme liberal.
* Al final, Robert Dumont retorna a
punts i a hipòtesis anteriors.
- Un altre cristianisme, per a la nostra i
posteriors generacions, necessita un compromís urgent.
- És un repte que pertany sobretot als laics.
- Els catòlics viuen en una Església amb poder
monàrquic absolut i sagrat, on “la Veritat” és immutable i on les regles de la
representació democràtica no funcionen.
- De França, Europa i Amèrica del Nord sortiren
molts missioners que transmeteren la seva fe a altres continents. Fou una fe
aportada amb els referents culturals del seu temps. Convé que ara els cristians
d’Àfrica, Àsia i Amèrica Llatina comparteixin llurs experiències.
* L'assemblea s'experimentà una comunitat de
recerca i d’intercanvi; n'és exemple aquest testimoni: "És tan bonic
conèixer gent que jutja ella mateixa, sempre en recerca i mirant cap al
futur".
* Fou subratllada la necessitat de continuar el
projecte amb altres associacions o moviments que avancen en la mateixa
direcció. Ha de tenir continuació.
f
h
h
f
g
f1
COM JOHN SHELBY SPONG ARRIBÀ A EUROPA
—Robert Ageneau—
* Spong és un bisbe nord-americà de
tradició anglicana.
* Arribà a França amb el seu primer llibre
traduït, "Jesús pel segle XXI" (2013).
* El llibre "Jesús per als no
religiosos" aborda el tema Jesús de manera particular.
* Les obres de Spong ja havien estat
traduïdes i publicades a Alemanya, Espanya i Itàlia.
* A Espanya es publicà l'any 2012 "Nascut
d’una dona" i "La resurrecció, mite o realitat?"
* El llibre "Salvar la Bíblia del
fonamentalisme" ofereix una nova visió dels gèneres literaris de la
Bíblia.
* L’Associació Cultural Marcel Légaut
(ACML) és promotora de les obres de Spong; des de la web envia un extracte
setmanal d’un llibre Spong traduït al castellà a uns 700 corresponsals a
Espanya i Amèrica Llatina. www.marcellegaut.org
* Spong llegeix en hebreu i en grec; això
li permet eliminar l’ambigüitat de la traducció de certes paraules.
* Spong restableix el sentit i gust a la
Bíblia, a Jesús i al conjunt del Nou Testament, sotmetent els textos a la
lectura històricament crítica.
* Spong és membre del "Jesus
Seminary", laboratori d’idees i hipòtesis sobre els orígens del cristianisme
que reuneix als Estats Units, dos-cents cinquanta especialistes en estudis
bíblics.
* Spong té una sòlida cultura amb
coneixement d'història del cosmos, d'astrofísica i de filosofia de la ciència.
Veu l’evolució com a clau de la història de la terra, de la vida animada i de
l’aparició de l’homo sapiens.
* Defensa les minories racials,
l’emancipació de les dones i la diversitat sexual; és el primer bisbe que
ordenà sacerdot un homosexual a la seva diòcesi de Newark (Nova Jersey).
* Té unes 25 obres publicades; són fàcils
de llegir, més que les de la majoria de teòlegs professionals.
* Presenta una teologia renovada, amb un
cristianisme comprensible per a l’home modern.
* El seu darrer llibre "Per un
cristianisme del futur", ("Unbelievable", en anglès;
any 2018) sintetitza la revolució teològica que proposa; és un autèntic
catecisme per als adults del segle XXI.
* Les propostes de Spong ofereixen poder
conèixer i experimentar un cristianisme comprensible, atractiu i engrescador
per a la nostra generació.
g
g
h
hl
lg
jh
hf
fhhh
2
JOHN SHELBY SPONG,
testimoni d’un cristianisme
creïble per als nostres contemporanis
—Jacques Musset—
Jacques Musset, membre de l'Associació Cultural Marcel Légaut,
ha publicat molts llibres; sobresurten "Ser cristià en la modernitat"
i "Vers la source cachée" (Cap a la font amagada): 50 salms
per al nostre temps.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Spong, (nascut l'any 1931) és un bisbe
anglicà dels Estats Units.
* Presenta la fe cristiana de manera
creïble per a la gent d'avui en els seus 25 llibres publicats.
* A l'últim llibre, "Per a un
cristianisme del futur", escriu: "Ni els antics credos ni la
Reforma no poden avui despertar una fe
viva". * El llibre es podria anomenar "Catecisme del Cristià
Modern".
* Va percebre que la doctrina oficial de l'Església mancava de
credibilitat, principalment per dos motius:
1.
La doctrina cristiana fou desenvolupada durant els concilis dels segles IV i V
per bisbes de cultura grega que van traduir la seva fe mitjançant llenguatge i
representacions d'aleshores. Imposaren com a única i veritable la fe cristiana,
resumida pels concilis de Nicea i Constantinoble dels anys 325 i 381 en el
"credo" que es recita encara a la missa actual. Des del segle XVII
els cristians hem estat immersos en una nova cultura de la modernitat.
L'autonomia de la raó anul·là les representacions del món, de l’home, de la
Bíblia i, per tant, de Déu i de Jesús. L'Església es considerava divina i creia
ser dipositària exclusiva de la Revelació. Com poden ser cristianes les
persones del segle XXI que desperten al pensament crític?
2.
La doctrina cristiana tradicional es basa en una lectura fonamentalista de les
Escriptures malgrat els estudis exegètics avui a la mà. La lectura literal
projecta les paraules i expressions dels textos bíblics al nostre vocabulari i
significat d'avui, igual com es van definir els dogmes en els segles IV i V; prengueren
al peu de la lletra el que deien les Escriptures. Per exemple, al qualificatiu
evangèlic "fill de Déu", que designava a Jesús, se li va donar el
fort sentit de "únic Fill de Déu", definit als concilis de Nicea i de
Constantinoble. Els evangelis de la infantesa (capítols 1 i 2 de Mateu i Lluc)
són més bé professions de fe en forma d’històries sobre Jesús, construïdes amb
mètodes literaris de la cultura jueva d'aquell temps. Així, van divinitzar
Jesús. La doctrina cristiana oficial que encara s'ensenya a les Esglésies ja no
és creïble per home modern; cal practicar una necessària i saludable "desconstrucció".
DÉU. El Déu teista és mort. No és creïble un "ésser
totpoderós", que viu en algun lloc fora del món, dotat d'un poder
miraculós per orientar o, fins i tot, canviar el curs de la marxa del món i
dels esdeveniments. Com es pot parlar de "Déu" amb significat i sentit
per al nostre temps?
* Els creients jueus trobaven que a la
Bíblia l'experiència de Déu estava íntimament relacionada amb la vida dels
homes. Des d’un món transformat i saludable, “l’aigua fluirà al desert, els
ulls dels cecs hi veuran, les orelles dels sords s’obriran, les extremitats
dels humans ja no seran coixes o limitades i les veus dela muts tornaran a
sentir-se” (Isaïes 35, 5-6).
* A Mateu 25, la veritable atenció va
cap a aquells que ho necessiten, perquè és aquí on Déu es troba. La Primera Carta
de Joan té el mateix missatge: "Déu és amor; qui queda enamorat, roman
en Déu".
* La persona s'aproxima a Déu mitjançant
el que fa, però, com es diu avui l'experiència de Déu en llenguatge humà? Perquè
l'experiència és vida, i la vida flueix de Déu i els humans en formen part.
* L'experiència de l'amor (rebut i donat)
també ens connecta a quelcom més enllà de nosaltres.
* Quan diem Déu, diem que Déu és la vida
que vivim, l'amor que compartim, l'ésser al què estam units.
* No ho puc explicar, però tenc confiança
en la meva experiència: Si Déu és el fonament de l'ésser, l'única manera de
glorificar-lo tal com cal, és tenint el coratge de ser tot el que cadascun de
nosaltres pot ser
*
Nostres creences, doctrines i dogmes són definicions amb límits humans;
en última instància, només són creacions nostres.
* Avui gairebé no es fan discursos sobre
Déu però, quan es diu una cosa bona sobre l'ésser humà, d'alguna manera és fa
referència a Déu; no veiem la llum, però ella il·lumina nostres rostres.
JESÚS, EL CRIST. El concepte de l’encarnació de Déu en l’home Jesús
no és bíblic; fou elaborat l'any 325 a Nicea, al primer concili.
* La concepció virginal de Jesús sense
intervenció d’un home no és possible; la ciència ho explica clarament.
* Molts dels miracles narrats als
Evangelis són repeticions literàries dels antics profetes Elies i Eliseu;
acreditaven Jesús com a successor dels seus il·lustres predecessors.
* La doctrina de la mort expiatòria de
Jesús no és creïble. L'home no era perfecte; des de la seva condició d'ésser
incomplet i fràgil evoluciona vers el progrés; no cal salvar-lo d’un pecat
original que no ha comès.
* Les representacions de Jesús
ressuscitat no tenen valor històric; són textos que expressen la convicció personal
dels deixebles: per a ells, el Jesús crucificat no fracassà; Déu és garant de
la seva victòria.
* L’ascensió de Jesús al cel és una
posada en escena per significar que el crucificat és ara en Déu.
* El més significatiu de Jesús de Nazaret és el seu estil de vida, les
seves paraules i les seves accions, que criden a vida i amor entre els humans.
* Reconegueren Jesús com a "Crist",
designant-lo com a iniciador d'un món nou i diví; així, mitjançant Jesús, descobreixen
una comunitat humana sense fronteres on Déu —que és vida, compassió i amor— és el
fonament de l’ésser i aporta vida a una nova humanitat. Aquesta és
l'experiència de Pau i de molts altres, convençuts que en Jesús "Déu
era en Crist" (II Cor 5:19).
* En el Crist, un món dividit troba nova
unitat: mitjançant l’ésser humà, el diví pot ser conegut.
ÈTICA. el cristià modern No pot reclamar una revelació
divina dient-li què és moral o no. cal posar en perspectiva cada norma moral
antiga del patrimoni cristià. Cada ésser humà ha de triar i decidir en la seva
ànima i consciència. Segons la "llei" de la vida i l'amor, que només
fa possible la floració de la vida "Estimar i fer el que vulguis";
aquesta ordre atribuïda a Sant Agustí resumeix, l’esperit en què el cristià ha
d’inventar les seves decisions,
L’ORACIÓ DE L’HOME MODERN. Spong rebutja la petició de pregària com a mitjà
d'apropar-se a un Déu extern, totpoderós i amb poders sobrenaturals, per
obtenir d’ell canvis de tota mena. Parlar amb Déu d'aquesta manera resulta ser totalment
infantil.
* Pregar és prendre temps per a la
meditació, compartint els dons de la vida, de l'amor i de l'existència.
* Pregar és un camí per poder compartir lliurement
i profundament la meva vida amb els altres,
* Pregar és demanar a Déu coses que nosaltres
hem de fer. Alguns exemples:
* "Preguem que la pau arribi al
món"; ... ens correspon a nosaltres fer-ho possible d'alguna manera.
* "Preguem que els nostres líders
estiguin més il·luminats"; ... ens correspon il·luminar-los! Etc, etc.
VIDA DESPRÉS DE LA MORT. Paradís, infern, limbe, purgatori; formes per als
líders de l'Església per controlar el
comportament dels humans en aquesta terra.
* L'ésser humà té una ment capaç de
traspassar els límits del temps i, conscient de la seva finitud, el porta a
inventar un significat per a la seva existència que va més enllà dels límits de
la vida.
* L'ésser humà comparteix una dimensió
d’eternitat, a la vora de la vida i de les fronteres de la pròpia consciència,
sempre cercant sentit els conceptes transcendents d'amor infinit i de vida
eterna.
* Fa seixanta anys es pensava que fe i coneixement
eren dominis separats, però s'ha anat descobrint que tot està vinculat; les
declaracions de fe no es poden definir independentment dels coneixements
científics. * Els cristians del segles IV i V manifestaren la seva fe en les
cultures i representacions del món d'aleshores; nosaltres hem d'arrelar la
nostra fe en els coneixements del món actual.
k
3
LA CONTRIBUCIÓ DE JOSEPH MOINGT A UN CRISTIANISME DE
FUTUR
—Jean-Pol GALLEZ—
El
jesuïta Joseph Moingt va néixer a
França l'any 1915. Ha escrit nombrosos llibres; el darrer,"L'esperit del cristianisme", de l'any 2018, escrit als 103 anys! El llibre, com un testament espiritual, sintetitza el seu
pensament desplegant tres conceptes principals: religió, revelació i salvació. Desperta
l’entusiasme de molts lectors, però també provoca l'oposició d’altres per les
seves posicions teològiques i eclesials. És un dels millors teòlegs del nostre temps
destacant el seu estudi de la tradició cristiana.
Jean-Pol Gallez,
laic, casat i pare de tres fills. És jurista i doctor en teologia. La seva tesi
és "El Déu que arriba a l’home, segons Joseph Moingt". Ha
treballat en el ministeri de la joventut a Bèlgica i és coordinador regional de
Entraide&Fraternité, ONG per l’educació d'una ciutadania global i
solidària.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Principis
* Moingt
cerca la veritat profunda del cristianisme i les seves implicacions per a la
vida de l'Església.
* Per
a un cristianisme del futur, cal seny i prudència. S'ha d'acabar el
cristianisme gregorià i medieval.
* Abans de transformar el món, hem de transformar-nos
a nosaltres mateixos; hem de renéixer de l'Esperit.
* L'Església,
fidel a la revelació, ha d'infondre a les seves estructures l’esperit del
cristianisme.
1.
La fe com a únic fonament
* Amb
l'Esperit penetrem en el més rellevant de la fe cristiana, sempre en relació
amb el món i la història.
* La
religió vincula els homes amb la deïtat i és útil quan marca un camí cap a Déu.
* Jesús
relativitza l’obediència a la llei religiosa i posa tota la seva força en l'ètica.
* El
cristianisme porta a la llibertat de la fe, que és fonament de l’alegria de
viure sense proves ni garanties, però amb l’exercici responsable de la caritat.
2. La fe viva
* La
fe fomenta la llibertat d'estimar, però també de pensar, repensar i reformular
les veritats essencials per fer-les comunicables, segons la racionalitat
moderna, seguint sobretot la seva font evangèlica.
* S’imposa
a l’Església un deure de racionalitat. Cal sortir de l'esquizofrènia actual: es
nega al teòleg qualsevol treball crític sobre el dogma, mentre que l’exegeta
pot escrutar lliurament les Escriptures.
* El dogma
catòlic s'elaborà condicionat per representacions mitològiques de l'època. Avui
s'ha de reformar; la llengua envellida que té no pot afrontar noves situacions
i nou reptes.
* L’Esperit
confia a tots els cristians la llibertat de fer que la fe parli entre ells i al
seu voltant.
* Restaurar
la comunicació, interna i externa, dins l’Església és una tasca adequadament
teològica.
* Darrere la paraula "Església" es troben
tots els cristians; la teologia és la intel·ligència tot compartint la fe.
* El
veritable centre neuràlgic del cristianisme és el baptisme.
* Les
comunitats cristianes del segle II volien evitar ser considerades secta
religiosa i preferiren definir-se com a escoles de filosofia, "escola de
Logosˮ.
* El
debat intel·lectual va mantenir un lloc important en les seves reunions, on
també participaven els pagans, cosa que no va impedir que aquells cristians
estudiassin les Escriptures i s'implicassin en l'oració.
3.
La fe baptismal
* La
fe baptismal és la pedra angular sobre la qual cal reconstruir l'Església.
* El
baptisme marca la filiació divina adoptiva.
* Tot
intent de reconstruir l'Església a partir de la figura del sacerdot està
condemnat al fracàs.
* El clericalisme
–que avui es manifesta amplament a l’Església catòlica– és generat per una
estructuració de ministeris pensats a partir de l'absorció del sacerdoci
baptismal.
* Jesús
no va imposar enlloc la reactivació del sacerdoci de l'Antic Testament.
* El
sacerdoci actual començà al segle II i s'afermà amb la reforma gregoriana i el concili
de Trento.
* Cal
una nova “co-ciutadania cristiana, més enllà de la millora de relacions entre
clergues i laics.
*
L'actual dicotomia de clergues i laics és infidel a l’esperit del cristianisme.
* Un problema
crucial consisteix en poder coordinar la vida de la ciutat cristiana i la de la
ciutat secular.
* No
es tracta d'ordenar o no ordenar les dones, ni d'autoritzar casar-se els sacerdots,
sinó d'inventar un nou ésser eclesial complet, una “co-ciutadania”.
* La solució no consisteix en reforçar les files del
clergat; l'Església no desapareixerà per falta de sacerdots.
* Cal
retornar la paraula que antigament gaudien els fidels; cal un nou impuls a les comunitats
cristianes.
4.
Comunitats de fe
* És imprescindible fer la reestructuració de
l’Església i de la seva missió al voltant del sacerdoci baptismal.
*
Tota reforma de l'Església s'ha de fer en la direcció en què l’Esperit reuní
els primers deixebles, situant-los en petites comunitats amb vocació no
religiosa, sinó missionera.
* El
futur del cristianisme és potenciar els laics, mitjançant petites comunitats creades
per satisfer necessitats socials, no religioses; la missió cristiana serà
dictada per la relació que tingui amb la societat.
* La comunitat parroquial és una divisió
administrativa de l'Església.
* Les
persones que vulguin parlar amb els cristians sobre els seus problemes seran
sempre ben rebudes.
* Hi haurà llocs de debats a la llum de l’evangeli;
creients i no creients podran tractar-hi problemes de la vida.
* La
reconciliació seguirà el model paulí; no segons el model arribat segles
després.
* Les comunitats cristianes, fonamentades en el
sacerdoci baptismal, tenen, no el "dret", sinó el "deure"
de celebrar l'Eucaristia redescobrint el sentit genuí i fraternal del
"Sopar del Senyor".
5.
La fe com a “humanisme evangèlic”
* El cristianisme
no és una religió més, sinó la revelació d’un nou humanisme: el de l’evangeli, amb
una idea nova de Déu: "pare", "mare" de tots els éssers
humans, independentment de raça, cultura o religió.
* El cristianisme se centra en la figura paterna de
Déu, que transcendeix i relativitza tots els particularismes.
* Jesús
no deixà als seus apòstols ni codi, ni ritu per establir una nova religió; només
invocà l’Esperit per compensar tot el que fos nou en el cristianisme.
*
L'humanisme evangèlic exclou qualsevol dominació –inclosa la del clergue sobre
els laic–, desperta la consciència personal i condueix a la maduresa adulta.
* En
forma de paràboles Jesús convida a buscar a Déu —i el seu regne— en les
realitats diàries.
* Amb
Jesús, ja no es tracta de venerar Déu en el culte, sinó d’estimar el proïsme, trobant
així l’absolut de Déu; Déu viu al cor de la humanitat, al cor de la nostra
història humana. Aquesta és la veritable religió.
* Déu no és el déu llunyà i inaccessible de la
filosofia, ni el déu totpoderós i màgic de la religió. Al contrari, Déu és
proper i habita a la seva Creació.
* La
salvació no és objecte de coneixement ni de creença, sinó que és el regal
gratuït que podem entendre millor amb l'exemple de la vida i la mort de l’home
Jesús.
* El Déu de Jesús no passa pel culte religiós ni per la
filosofia, sinó per la reflexió de l’home sobre ell mateix.
* Només puc conèixer Déu si em conec a mi mateix. Ell dóna sentit a la meva vida per viure humanament.
* "L'humanisme
de l'evangeli" té la capacitat d'expressar la fe en llenguatge comú i
entenedor.
* Els trets fonamentals: amor al proïsme i perdó dels
enemics, es poden expressar de manera sempre nova.
* L'humanisme evangèlic ha de penetrar l’Església, renovant
la tradició massa tapada amb el “vel” de la religió.
Conclusió
* El
cristianisme no té futur sense un despertar necessari de l’esperit crític.
* És
imprescindible repatriar les veritats essencials de la fe en el terreny de la
història.
* La veritable
llibertat es troba en la renovació del
pensament.
* L'Església ha de ser una comunitat universal cercant
la veritat i realitzant el compromís humà cap a l'etern.
Col·loqui
* Jesús
no designà mai ministres consagrats; aquest fet històric ha de ser valorat seriosament.
* La desviació
històrica d'instituir sacerdots començà al segle II, tot i que els ministeris laïcals
ja existien. En etapes successives es retornà a l’esperit de l'Antic Testament
ordenant bisbes i preveres.
* L'Església imposà el sacerdoci ministerial que,
de segle en segle, absorbí tot el sacerdoci baptismal.
* Cal
reinstaurar el ministeri baptismal que pot tenir moltes manifestacions i
formes, fins i tot temporals.
* El
teòleg Schillebeeckx (1914-2009) i l'historiador Faivre (1945) demostraren que abans
del segle VIII no hi havia separació entre clergues i laics; tots els
ministeris eren assumits per la comunitat.
* Moingt és contrari a l’ordenació de les dones i dels
homes casats, perquè aquest fet enfortiria el clericalisme.
* La dona
i l'home casats poden proclamar l’evangeli per raó del sacerdoci baptismal.
* La
separació entre tradició apostòlica i tradició de l'Església és una
"desviació històrica" del segle II.
* La
política actual de l'Església cerca una coartada per defugir els canvis que
necessàriament s'han de fer.
d
d
d
d
d
d
d
d
d
d
d
d
d
d
d
d
d
d
dd
d
d
dd
dg
g
4
TEOLOGIA DEL "PROCESS"
o RENOVACIÓ DEL LLENGUATGE TEOLÒGIC
—Jean-Marie de
Bourqueney—
Jean-Marie de Bourqueney és pastor de l'Església protestant, teòleg i escriptor
del corrent liberal protestant. Defensa el diàleg teològic, principalment amb
la Teologia del "Process", la prevenció sociopolítica i el diàleg interreligiós.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pressupòsits
Pot ser la felicitat objecte de la teologia? No és una
pregunta nova, però és una pregunta molt complexa perquè, qui pot definir la
felicitat? Els sistemes que ho han volgut fer són totalitaris: soviètic,
nazi... com també ho són les esglésies cristianes quan defineixen en lloc de la
gent.
* La teologia és una obra d’humilitat i d’invenció
creativa i en ella la felicitat té una missió important.
* A l'Evangeli, al baptisme de Jesús (Marc 1: 9-11),
la veu celestial conclou amb ""En tu he posat tota la meva alegria
(eudokèsa)".
* Les Benaurances, amb una altra paraula, parlen de
ser "feliços" (makarioi).
* Als discursos de comiat, a l’evangeli de Joan
(capítols 13 a 17), Jesús diu: "Ningú no us prendrà aquest goig."
La paraula utilitzada és "chara", que té la mateixa arrel que
"gràcia" (carisma, do, regal). L’alegria i la felicitat són fruit del
treball personal i de la recepció d'un regal.
* Per a Agustí d'Hipona (anys 354-430), la felicitat
és una dimensió només assolible més enllà de la vida.
* Per a Tomàs d'Aquino (anys 1224-1274), la felicitat
és la forma del viatge cap a Déu.
* Els
teòlegs del "Process" reflexionen sobre el dinamisme creatiu de Déu
fonamentats en el "gaudi", paraula que indica com la felicitat és un
"procés", no un estat estable i posen la "jubilescència"
(procés de creixement en el jubili, goig, gaudi...) com a finalitat de la
teologia.
I. LA TEOLOGIA DEL PROCÉS o DINAMISME CREATIU DE DÉU
* Primer ens
cal una filosofia per fer el necessari canvi de paradigma per comprendre la
realitat.
* Després la teologia es fonamenta en la filosofia
d’Alfred North Whitehead (1861-1947), la qual, en lloc de veure éssers o
coses que provoquen esdeveniments, ens convida a veure el nostre món com un
flux, un procés d’esdeveniments successius; aquests esdeveniments fan el món.
* Des del petit còdol fins a l’ésser humà, tot és el
resultat d’una successió d’esdeveniments,
* Hi ha interminables interaccions que configuren el
món. Cadascun de nosaltres prové d’un primer esdeveniment: la trobada de dos
gàmetes, femení i masculí, com a punt de sortida inicial.
* La pedra no decideix, però l’ésser humà, mitjançant
la seva consciència, pot dirigir esdeveniments donant-los una intencionalitat
subjectiva i personal.
* Whitehead proposa anomenar "Déu" totes
aquestes possibilitats obertes; així "Déu" es troba més a la vora de
la intencionalitat que de la causalitat. Això suposa una revolució teològica:
Déu, com a energia!
* Durant dos mil anys els humans s'han esforçat per
definir Déu com un ésser totpoderós i causa de tot. Conseqüentment, l’ésser
humà en un titella en mans del gran titellaire diví, més o menys simpàtic,
segons els temps i les teologies.
* Ha esdevingut una necessitat urgent lluitar contra
els antropomorfismes aplicats a Déu.
* Alliberar l’ésser humà també és alliberar-lo dels
seus llenguatges alienants i culpables.
* Déu és el significat, no la causa original. Ell és
l’energia, la força motriu; no la persona que ho decideix tot en un “gran
misteri”, que fa felices algunes persones, i d’altres tràgicament i
escandalosament infelices.
Sorgeixen
cinc conseqüències de la revolució provocada per la Teologia del "Process":
1.
Déu no obra mitjançant la causalitat. La
història de Josep n'és una lliçó: "Del mal que m'has fet, Déu l'ha
convertit en bé!" (Gènesi 50,20). El mal no és causat per Déu, sinó
pels onze germans, però Déu transforma el mal en bé donant sentit als
esdeveniments futurs. El perdó intervé com a superació i nova creació.
2. El problema del Mal. La teologia del "Process" exclou
qualsevol forma de responsabilitat de Déu en el mal. Dos exemples bíblics
il·lustratius:
* Gènesi 1: La creació té lloc cada dia; el dinamisme
creatiu de Déu s’oposa a la “caotització” del món.
* El
text "makarioi" (feliços) de les Benaurances es tradueix dinàmicament:"en
marxa"... La nostra existència sempre està sota la presa de decisions i,
per tant, en moviment. La mort és la quietud total.
3.
Déu no és una "persona".
Déu es concebut més aviat com una energia present en tot, en tot ésser:
pan-en-teisme”, Déu és en tot, però al mateix temps Déu ho supera tot; no està
contingut en cap ésser.
4. Orientació teològica. La tasca és ara llegir el món per trobar-hi,
reconèixer i desxifrar el rastre de l'energia creativa de Déu. La teologia vol
llegir "Déu" en totes les realitats de la vida en nom del
convenciment d'una interacció global en tots els aspectes de la realitat; sols
després s'intentarà definir Déu.
5.
L’ésser humà és complet. La teologia
del "Process" és decididament humanista; exclou qualsevol
forma de submissió a poders aliens dins la societat i dins la religió. Sempre
s'ha d'implicar en la justícia social.
II.
REVISIÓ DELS PRINCIPALS TEMES DE LA TEOLOGIA
Suposa
una revolució en el llenguatge i en la concepció del món, de la teologia, de
Déu i de la fe.
1. Déu.
Rebutjam el patriarcat diví, la masculinització de Déu que els homes han fet
durant 2000 anys.
* Hem tardat molt temps per redescobrir els
"atributs" femenins de Déu a la Bíblia.
* L’energia de Déu ens permet anar més enllà de la
qüestió de si és “Pare” o “Mare”,però el debat per concebre Déu com persona o
energia és perenne.
* Déu és poderós, però no ho fa tot; Déu és còsmic.
* Invocam Déu com a energia i força, més que com a
persona.
2. El Crist.
Durant els primers quatre segles els debats sobre Crist foren sobre si era
"home" o "Déu".
* En Jesús hi ha una correlació completa de la seva
voluntat amb la de Déu; tenen el mateix "objectiu".
* La
qüestió no és creure en la divinitat de la seva "naturalesa", sinó en
la voluntat de Déu encarnada en un home; Jesús és la manifestació de la
voluntat de Déu per a nosaltres.
3. L’Esperit Sant. Les seves característiques foren definides, a Nicea l'any 325, en el
context d’una controvèrsia teològica en relació amb l’arianisme. Des del segle
IV fins al segle XXI hi ha hagut una lenta evolució en la interpretació de la
Trinitat.
* Calvino anomena l'Esperit Sant “testimoni interior”,
presència íntima de Déu en nosaltres.
* El lector o l’oient del text de la Bíblia pot rebre
el text com energia íntima que posa en moviment un procés que provoca una
interacció entre Déu i l’ésser humà.
4. L’Església
no pot ser immutable; només ho és la mort.
*
L'Església, en sentit etimològic, és una comunitat i com "evangèlica"
ha de portar bones notícies.
* Ha
d'afavorir les interaccions que obren el camp dels esdeveniments renovadors i
salutífers.
5.
El culte és una simbolització del
dinamisme creatiu de Déu. Podríem comparar l'estructura del culte amb la
història mitològica de Gènesi: no com es va crear el món, sinó com es viu en el
present. Situar el text bíblic en la situació viscuda pels fidels promou el
procés de viure en jubili,goig, gaudi.
6.
El pecat és la "bretxa"
entre l'objectiu de Déu i el de cadascun de nosaltres. És el falliment en el
nostre dinamisme creatiu; lluny de fer-nos sentir culpables, ens permet
domesticar la fragilitat de la nostra condició humana. Creure’t tot poderós i
perfecte ens porta a les pitjors decepcions. Acceptar-nos com som, ens pot
permetre estimar-nos.
7.
L'oració. Unir-se en pregària és unir-se
als altres. Pregar és beneficiar-se de l’energia de Déu, de manera que puguem
estar en el flux d’esdeveniments i interaccions. Hi ha múltiples formes
d’espiritualitat i d'oració: des del silenci solitari fins a l’elogi
col·lectiu, incloent l’art i l’acció social.
8. El més enllà. La Bíblia és sòbria en aquest aspecte; sempre expressa la convicció
d'una presència divina en la vida, en la mort i en el més enllà de la mort, del
qual res no descriu, però afirma que cada petit fet es converteix en una causalitat
d'esdeveniments posteriors. Res no mor per complet; si la mort d’un ésser humà
és per a nosaltres una separació radical, el que queda de la vida continua,
potser en un altre lloc, certament aquí també.
9.
L’ètica. Ens trobam en una ètica del
jubileu. És una ètica d’adaptació al flux d’esdeveniments que succeeixen.
L’ètica és per a la felicitat, però com concretar la felicitat? Com concordar
fe i ètica?
Uns moments per al diàleg.
* Per al filòsof, Déu és el conjunt de possibilitats
on Déu proposa i l’home disposa.
* En la mort de Crist Déu és afectat. Déu pateix amb
nosaltres, de manera que és un Déu compassiu.
* Per què sempre volem definir Déu? En llenguatge del
"Process", Déu no és una persona.
* En la teologia del "Process" no es
defineix qui o què és Déu; es fa la representació que l'home té de Déu; és un
discurs sobre Déu, no una definició de Déu.
* La teologia del "Process" és una
forma de vida on Déu és l'energia que em permet avançar a la manera de les
Benaurances: "Feliços els qui...": "En marxa!" El
més important per a mi és intentar ser agent de vida.
* Tinc una oració de silenci; la meva pregària
personal és estar tranquil i segur.
f
f
f
f
f
f
f
f
f
f
f
f
f
fff
f
f
f
5
COM HE TRADUÏT EL DARRER
LLIBRE DE SPONG
—Roger Gautier—
Roger Gautier
fou professor d’anglès en un institut catòlic de secundària a Nantes. Descobrí
John Shelby Spong i quedà meravellat del seu pensament. Proposà a Éditions
Karthala traduir el seu darrer llibre "Unbelievable", que
l'any 2019 es publicà en francès amb el títol "Pour un christianisme
d’avenir" (Per a un cristianisme de futur).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Tot i tenint en compte l'adagi "Traduir és
trair", he intentat traduir fidelment el pensament de John Shelby Spong,
perquè tota traducció és un desplaçament, però no ha de distorsionar el sentit original.
* Als Estats Units, al febrer de 2018, Spong oferí el
seu darrer llibre "Unbelievable" (Incrreïble); em va captivar
i em motivà a traduir-lo. El llibre sortí en francès el febrer de 2019.
* Spong pensa el mateix que jo: simple cristià, tot i
desconcertat per la immobilitat de les formulacions dogmàtiques, del llenguatge
religiós i litúrgic, i dels ritus immutables congelats durant segles.
* Mai m'he aturat de cercar l'autèntic cristianisme,
però ¿com compartir aquesta recerca amb els meus éssers estimats, fills, néts? Tots
estan batejats, i els més grans han realitzat voluntàriament la seva professió
de fe i la seva confirmació, però, amb raó, es fan preguntes fonamentals; busquen
una religió que sigui atractiva i doni sentit dinàmic a les seves vides.
* El 31 d'octubre de 1517, el monjo Martí Luther es va
apropar al portal de l'església de Wittemberg, a Alemanya i hi fixà un manifest
sobre el que per a ell havia de ser l'Església; així començà la Reforma. Avui,
però, ni les antigues creences, ni aquella Reforma, no poden despertar la fe
viva.
* El
llibre "Unbelievable" presenta un manifest de Spong per a una
reforma actual i necessària. És una respiració d'aire fresc, una alliberació de
la ment, restableix la meva fe entenent Déu d’una altra manera: "Déu no
és un nom que ens veiem obligats a definir; Déu és un verb que estam convidats
a viure ". Per a Spong Déu és la Font de la vida, la Font de l’amor,
la Font de l’ésser.
*
Spong obre vies de recerca i fa una crida urgent a la reforma. Deconstrueix
determinats imaginaris, situa al seu lloc i passa de creences avui increïbles a
una fe arrelada a la realitat. Fa la tasca de desenvolupar l’essencial; Spong l'anomena
reforma “per a un cristianisme de futur” i aquest és el títol de la
traducció francesa de "Unbelievable" (Increïble).
*
Increïble, en anglès, és un títol força provocador, però en llengües llatines
pot significar també "impossibilitat". El llibre ofereix la
possibilitat d'una nova i necessària "reforma". Per tant, no es
tracta simplement de despullar velles creences, sinó de dirigir cap al futur:
és per això que el títol "Per a un cristianisme de futur"
escau molt millor.
g
g
g
g
g
g
g
g
g
g
6
REFLEXIONS SOBRE ELS
LLIBRES DE SPONG
—Lucienne Gouguenheim—
Lucienne Gouguenheim treballà en educació superior; la seva recerca es centrà en la física
i la cosmologia extragalàctiques. És autora de mètodes astrofísics: "Com
conèixer i entendre l’univers" i membre del grup Testimoni Cristià
de París, on l'any 1996 va néixer l'associació We are the Church (NSAE).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* He conegut i estudiat els llibres de Spong en grups
oberts als problemes del món i amb mirada crítica al funcionament de l'Església
catòlica. Sempre m'he quedat amb el desig d'aprofundir més.
* És cert que en els llibres de Spong hi ha una part
de "deconstrucció", però al mateix temps presenta propostes positives
i crida la gent a un futur religiós viu, ric i atractiu.
* Spong repta a nous camins plens de sentit per a la
vida, diferents de l’ensenyament tradicional.
* A l'últim llibre "Per a un cristianisme de
futur", Spong repeteix que, tot i atrapats pel vocabulari, només podem
"explicar" amb paraules humanes l'experiència d'una fe viva.
* L'obra de Spong dóna "menjar" al
pensament, obre portes i fa que el lector cerqui sentit.
* Spong comparteix preguntes, sense imposar mai
solucions. Condueix per un camí que opta per una altra cara d'Església i de
Societat: és el camí de la Bona Nova. "Correspon a cadascun de
nosaltres escriure el Cinquè Evangeli a través de la nostra vida".
* Per què la teologia en general defuig el tipus
d'investigació i transmissió que fa Spong? I també per què no el té en compte
la formació proporcionada als clergues en seminaris i als laics en els
instituts catòlics? * El que s’oposa a la difusió d’investigacions com la de
Spong és la preocupació per no desestabilitzar els anomenats “petita gent”, els
qui que tenen “fe popular”. Però cal insistir: la base és intel·ligent i
requereix aliments sòlids.
* La formació que dóna actualment la teologia no va
més enllà de transmetre "la fe de l'Església", és a dir, un contingut
ja preestablert, però no una metodologia que permeti pensar per si mateix. En
el camp del coneixement científic, les noves idees no s’imposen ni es rebutgen
sistemàticament a priori; sempre són objecte d’estudi, debat, aprofundiment i
remodelació, si cal. Cal reconèixer l’aparició de nous paradigmes que fan
obsoletes les velles maneres de veure. Galileu va ser condemnat l'any 1633
perquè no tenia proves que el Sol, i no la Terra, ocupàs el lloc central del
sistema solar. La prova va venir l'any 1687 amb Newton amb la teoria de la
gravitació. Galileu finalment va ser rehabilitat pel papa Joan Pau II l'any
1994!
* Cal qüestionar la manera com l’Església construeix
la seva teologia. Des dels Estats Units la monja franciscana Ilia Delio afirma
que el científic, com el teòleg, han d'analitzar eines i mètodes ("La
teologia necessita una revisió radical ", 2019).
* Per què els teòlegs es resisteixen a les idees de la
ciència moderna? Teilhard de Chardin considerava que qualsevol religió que es
manté desvinculada de la terra i del moviment de l’evolució condueix a un
"teisme poc convencent" o a un "teisme", que no és un
rebuig de Déu, sinó un rebuig de la religió desconnectada dels impulsos de la
vida còsmica. * La religió és una dimensió vital de l'evolució, una nova
unitat, una nova planificació que actualment s'està realitzant al nivell
d'Internet i de la comunitat mundial. * Plató, Aristòtil i l'hel·lenisme en què
s’ha formalitzat el dogma cristià i ja no funcionen igual; han sorgit nous
filòsofs moderns que avui formen part del corrent de la fenomenologia i la
deconstrucció.
Necessitem una teologia capaç de parlar a un món
canviant; necessitam una Església capaç de portar vida a un món en moviment.
f
f
7
UN TREBALL DE GRUP EN RESURRECCIÓ, MITAT O REALITAT?
—Noël Barré i Loïc de Kerimel—
Noël Barré, membre
de la comunitat jesuïta, fou consiliari d'equips d'ACO, milita al CFDT i treballa
a l'associació Culture et Liberté per a la formació i la cultura
popular.
Loïc de Kerimel,
casat i amb quatre fills, fou mestre de filosofia durant 35 anys, dirigeix un
taller setmanal de filosofia i és membre de l'Associació Cristiana.
Un i l'altre són membres del grup d’animació i formació
permanent de la diòcesi de Le Mans. El curs 2017-2018 organitzaren un taller de
lectura del llibre de Spong: "La resurrecció, el mite o la realitat?.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Noël Barré:
Durant més de vint anys, he animat "itineraris" que ens dugueren a
apropar-nos a textos de la Bíblia, a les anomenades encícliques socials i als
decrets del Concili Vaticà II. També tractàrem el llibre de Spong: "La
resurrecció, mite o realitat?". Vull aportar la meva experiència com a
sacerdot obrer els anys 1965-1985, i com a acompanyant d’equips d'ACO.
* Loïc de Kerimel: El fil conductor d'aquesta
presentació sigui la relació intel·ligència-fe. Llegir i treballar el llibre de
Spong "La resurrecció, mite o realitat?" canvià la nostra
visió del cristianisme: creure en un conjunt de proposicions dogmàtiques, o
millor anar al nucli: "Si Crist no ha ressuscitat, inútil és nostra fe".
En el procés passàrem per: estretor, desestabilització, felicitat intel·ligent
i alegria de creure.
QUATRE ETAPES:
1. Punt de partida:
estretor. Obligar-se a creure coses que la intel·ligència es resisteix a
admetre provoca esquizofrènia. Es renuncia a exercir la intel·ligència per no
posar en perill la fe. Alternativa: deserció de molts creients, incapaços de
suportar l’increïble que havien intentat creure. Hi ha altres formes de fe més
enllà de la que afirma dogmàticament coses poc intel·ligibles.
2. Comença la desestabilització. Negam "velles certeses": la fe es resisteix
a adaptar-se a la intel·ligència. La "fe del carboner", que servia
per consolidar l'autoritat clerical, mostra
dificultats per sobreviure. Trobam diverses explicacions, fins i tot
contradictòries: resurrecció/exaltació, Jesús ressuscitat a Jerusalem/Galilea,
primeres aparicions a apòstols/dones... La nostra Església rebutja estudi i
investigació?
3. Felicitat de la intel·ligència.
a) Descobrim el mètode "midrash" (estudi,
investigació) sobre el rerefons històric-cultural-lingüístic del text bíblic.
b) Trobam enllaços insospitats entre Antic i Nou
Testament (influències dels salms, la saga de Moisès, Elies i Eliseu als
llibres de Reis, les cançons del servent a Isaïes, etc) on les persones del
temps de Jesús intenten desxifrar el significat.
c) Comprenem que els textos s’escriuen a partir d’una
mirada retrospectiva; per exemple en el camí d’Emmaús sota l'experiència dels
esdeveniments anteriors.
d) Denunciam la irresponsabilitat pastoral que dóna prioritat
a les devocions i descuida l’estudi, la cultura, l’exercici del pensament
crític, etc.
e) La força de la “intel·ligència” pren la seva autonomia.
4. Alegria de creure: reconciliació d'intel·ligència i
fe.
* Trobam coherència
amb la fe, tot descobrint la veritat que gradualment sorgeix arrasant les
impossibilitats que l’havien confiscada.
* Es volia protegir la gent corrent d'aquesta veritat:
que Jesús fes de la seva mort l’acompliment de la seva vida i que ens convidi a
fer el mateix (tornar a despertar, “aixecar-nos”, ressuscitar). La fórmula de
Pau és vigent i plenament significativa: "Si Crist no ha ressuscitat,
inútil és nostra fe".
* No cal creure en el "renaixement corporal"
(resurrecció corporal) de Jesús després de la seva mort. L'important és experimentar
la solidesa i fecunditat de la forma de vida exemplificada per Jesús.
* L’experiència de Pasqua, que exposa Spong, dóna sentit
i és comunicable, perquè és intel·ligent.
* La fe popular és respectable, però no està exempta
dintel·ligència crítica.
* En quines condicions les religions populars poden
avançar cap a la fe en un Déu alliberador?`S'ha d'ajudar les persones que viuen
la religió popular a no tancar-se en una religiositat alienant, a obrir-se al descobriment d’un Déu alliberador.
Sis condicions per a una fe alliberadora:
1. Deixar-se tocar pel crit dels oprimits.
2. Cercar i comprendre estratègies d’acció.
3. Atenció a l'avenç social i a la formació de
criteri.
4. Acollir un món radicalment nou, anomenat
"Regne" en els evangelis.
5. Participar en accions que enforteixen la nostra
debilitat.
6. Constituir comunitat.
---------------------------------------------------------------------------------------------
* Es tracta de viure enmig de la gent, canviar de
perspectiva, de mètode, d'estil de vida, de visió política.
* Això ajuda a millorar la lectura de l’evangeli en
grup, però no hi ha gaires grups que ho facin.
* Ens arriba la crida a lluitar contra el clericalisme.
* Malgrat un 90% dels aquí presents som "caps
blancs" (persones d'edat), estam disposats a avençar.
g
g
g
g
g
g
g
g
g
g
g
g
g
g
g
gh
8
EL PROTESTANTISME LIBERAL
—Jean-Marie de Bourqueney—
* La paraula liberalisme té diverses definicions. Als
Estats Units, un liberal és algú d'esquerres; a Europa, és algú de dretes. El
liberalisme s’assembla més a un viatge: prefereix caminar, avançar...
* Al protestantisme hi ha diferents orientacions de liberal.
Liberal és algú que pensa a priori que el seu oponent té raó. En el liberalisme
protestant hi ha l’ètica del diàleg que es caracteritza pel diàleg i la investigació.
Per al liberalisme protestant la fe és primerament la llibertat individual.
* Spong es troba en la línia de desenvolupament de l’exegesi
històrica-crítica, feta en el segle XIX pels protestants liberals. Avui és compartida
per moltes tendències (no, pels evangèlics fonamentalistes). Fou una lluita
contra el literalisme i posa el text bíblic en el seu context històric,
cultural i narratiu.
* Per als protestants la Bíblia no és la paraula de
Déu, sinó que és "l'eco de la paraula de Déu"; són textos escrits pels
homes, en la seva cultura, on cadascú es fa ressò de l’experiència de Déu
viscuda.
* Els protestants mai no fem servir l’expressió “fe de
l’Església”, perquè consideren que l’Església és conseqüència —i no causa— de la fe dels
creients.
* Els protestants tenim el diari "Évangile et
Liberté". La seva línia editorial és: - Primacia de la fe sobre les
doctrines. - Vocació de l’home a la llibertat. - Necessitat constant de la
crítica reformista. - Valor relatiu de les institucions eclesiàstiques. - Desig
d’aconseguir una fraternitat activa. - Preocupació per la veritat del missatge
evangèlic. - Rebuig el sistema autoritari. - Primat de la fe sobre les
doctrines.
* La vocació de l'home a la llibertat és fonamental en
el liberalisme. Cal reformar l'Església reformada; les institucions
eclesiàstiques tenen valor relatiu. Hi ha els qui lluiten pel poder a
l’Església; jo només hi veig possible el servei. Cal fer realitat la
fraternitat activa entre les persones, sense distincions.
* El liberalisme protestant està sovint marcat per la
seva dimensió de cristianisme social; els liberals estan molt compromesos amb
el món. Tots som fills de Déu; crec en la salvació universal.
* Alguns
grans teòlegs protestants:
—Rudolph
Bultmann, teòleg i exegeta. Amb la
desmitologització reinventà la relació amb els textos bíblics. No destruí el
text, sinó que el reconstruí traient del seu nucli principal el significat més
profund.
—Dietrich
Bonhoeffer, pastor i teòleg. El cristianisme
es desenvolupa a partir del que surt de la religió.
—Paul
Tillich, teòleg "a la cruïlla de
camins". Cal una teologia connectada amb cultures i conviccions.
—Albert
Schweitzer, metge, músic, polític,
fisòsof i teòleg. Va afirmar la universalitat de la salvació.
Quatre tipus de liberals: 1) Liberalisme
racionalista. Vol trobar sentit de manera racionalista. 2)Cristianisme
social. Lluita contra els flagells socials i es compromet amb la societat.
3) Protestantisme pietista. Valora el sentiment religiós i la
racionalitat de l’expressió teològica. 4) Cristianisme existencial.
Exerceix el testimoniatge que li atorga la fe.
* Abans
de llegir un text bíblic, dic: "Senyor, il·luminau-nos perquè a partir
d'aquest text escrit per la mà dels homes pugui aparèixer en nosaltres la
vostra paraula." Avery Dulles, cardenal jesuïta mort l'any 2008,
afegia: "L’escriptura no és revelació, sinó la col·lecció de testimonis
de la revelació".
g
f
f
9
DIÀLEG
—Realitzat al final de
dia 5 d'octubre de 2019—
1. Marlène Tuininga. Vaig rebre el baptisme als trenta-cinc anys, després d'un llarg
catecumenat de dos anys dins l'humanisme evangèlic. La gent cristiana que
trobava es volia deslliurar de la religió, però a mi la teologia de
l’alliberament em va transformar. Com reaccionarien els fills i néts davant
el que desenvolupam aquí? Què podem
deixar als nostres descendents després de llegir Moingt i Spong? Ell no
necessiten alliberar-se de la religió perquè no hi entraren, però tots, vells i
joves, ens hem d'alliberar dels vicis de la societat actual.
k
2. Hubert Massin. Com s'arriba a una noció de Déu no teista?
k
3. Jacques Musset. En temps de Jesús, Déu era anomenat amb diverses denominacions: Pare,
només n'era una. En els salms hi ha infinits títols donats a Déu: roca, llum,
font... títols tots relacionats amb l’època i la situació de les persones que
els expressaven. Al meu petit llibre "Vers la source cachée; psaumes
pour notre temps (Cap a la font oculta; salms per al nostre temps) no
pronuncio mai la paraula "Déu" perquè vull que el meu text pugui ser
llegit pels no creients, ja que l'experiència humana és igual per a tothom; és
una experiència íntima que sentim quan intentam ser simplement humans i això
ens dóna un sentit de transcendència.
4. Serge Couderc. Spong parla místicament de Jesús, desglossant fronteres tribals i
religioses, prejudicis i estereotips.
5. Clément de Paris. La nostra generació s’ha format en el pecat original, la culpabilitat
i la confessió; va ser així durant tota la meva educació religiosa. Finalment
vaig poder descobrir a través de les Escriptures —sobretot de l’evangeli— que
el punt principal és l'amor. Amb els infants he
intentat molt humilment parlar d’amor i no de pecat, com fa l'evangeli.
6. Alain Goy. Li
arriba a la jerarquia catòlica el que diem? Ho ignora completament? Tenim un
grup reduït que treballa en les dificultats del llenguatge de fe i potser hi ha
altres persones que escolten; no hem de desesperar.
7. Robert Ageneau. Fins al final del segle XIX i principis del XX hi ha hagut greus
dificultats dins la teologia catòlica. La crisi modernista paralitzà i bloquejà
la investigació teològica i filosòfica. Jo vaig entrar a la congregació de
l’Esperit Sant i vaig ser ordenat sacerdot, però l'any 1974 vaig tornar a
l’estat laic. Em vaig sentit més lliure; calia trobar nous camins. Em marcà
l’itinerari de Marcel Légaut, nascut el 1900; ell fou un dels joves cristians
que, als anys vint, cercaven un nou alè intel·lectual en el cristianisme. El
trobà i comunicà, a partir de 1970, un missatge filosòfic i teològic de gran
abast, encara avui vigent.
Cal
advertit que els dos grans mitjans de comunicació catòlics a França, el diari La
Croix i el setmanari La Vie, no han publicat encara cap línia sobre
els llibres de Spong. Sens dubte hi ha ignorància, per no dir censura, però jo
hi veig la tradició del catolicisme francès oficial que no aprofita l’enorme
riquesa de l’exegesi moderna. Per què no dir en veu alta, per exemple, que
Jesús va néixer com tots els humans d’una unió entre un home i una dona? Que
podria ser un fill il·legítim, segons molts detalls dispersos en els mateixos
textos dels evangelis? Per què seguir parlant de concepció virginal? Per què
negar-se a obrir els dogmes a una exegesi històrica i crítica tot seguint la
Bíblia? Parlar així no representaria un catolicisme més creïble per a les nostres
societats modernes? Però avui tenim un cristianisme poc atractiu i mínimament
transmissible als joves.
Els
catòlics hem de ser més dinàmics, més innovadors, menys establerts en el
conservadorisme, perquè el cor de la crisi catòlica es troba no només el mode
eclesiàstic de governar, en els abusos sexuals, en una cúria romana
irreformable...; es troba sobretot en la caiguda d’estima que viu el
catolicisme a Europa. Es tracta d'oferir i donar testimoni a les generacions
d'avui que el missatge de l'Evangeli és obert, lliure, atractiu, innovador, i
no pot quedar monopolitzat per clergues i teòlegs.
8. Éric Florin.
Si volem un Déu de veritat "espiritual"; no un déu que dóna només
quan se li demana, déu que atorga si has fet bonda i refusa si has estat
dolent. Cal deixar aquest "déu teístic", defensat frenèticament pel
poder clerical, que és el déu de Lourdes, el déu de Fàtima. Hi ha molts
interessos monetaris darrere del déu teista i la jerarquia clerical actual no
vol parlar sobre el tema.
9. Un participant. Podem fer atractiva la religió presentant el que va dir i va fer
Jesús?
10. Robert Dumont. Què serà demà l’Església? No pot seguir tenint la pretensió de
saber-ho tot; entre altres coses, l'ètica aplicable a qualsevol nova qüestió
del nostre temps. Trobo important respondre a la responsabilitat de viure el missatge de
Jesús, de transmetre la fe en el seu missatge. Crec que hem de poder
testimoniar aquesta fe viscuda. El dogma i el catecisme rebuts en la meva
infantesa i els meus set anys de seminari no donaren els fruits desitjats, però
—juntament amb la discrepància dels joves envers el pensament de
l’Església— em dugueren a escoltar el
món actual. Em demano, quina és la situació del capellà avui? Cal aturar una
Església que proporciona respostes abans d’escoltar les preguntes. Cal
"deconstruir", perquè nosaltres ens hem hagut de
"reconstruir" sobre bases noves: allò que anomeno “l’infinitament
gran” (astrofísica), “l’infinitament petit” (biologia), “l’infinitament profund”
(psicoanàlisi), etc. Avui l’Església ja no pot pretendre aportar la resposta
definitiva de la seva veritat. L’únic que pot fer és fer-se preguntes a ella
mateixa sobre el que és l’ésser humà.
11. Jean-Pol Gallez. Joseph Moingt és l'únic teòleg que demostra que la dicotomia entre
clergues i laics no és fidel a l'esperit del cristianisme. Aconsella
retirar-se, però no desvincular-se. L’Església institucional està molt estructurada i és molt potent; així ha
funcionat durant segles, però actualment s’està col·lapsant. Ens cal ocupar
l’espai que ens pertoca als laics, segons el sentit fundacional de l’Esperit.
Aquesta és la meva esperança: accepten la nostra responsabilitat i no tinguem
por del que passarà amb l’Església institucional. Hi ha un espai que ens es
donat per l’Esperit Sant.
12. Paul Blanquart. Ens falta alguna cosa per poder avançar. La crítica al teisme no és
només actual; es troba present a la Bíblia. Hi ha dues tradicions a l’Antic
Testament: la sacerdotal: d'on surt el teisme mitjançant el clergat que exerceix
el culte i els sacrificis; i la tradició profètica que es fonamenta en el
servei fratern. En el Nou Testament Jesús renova la tradició profètica i les
primeres comunitats cristianes la posen en pràctica. Passat gairebé un segle la
institució eclesiàstica gairebé aniquila la via profètica. Avui ens cal
recuperar i seguir un Jesús profètic. Si no ho fem així, la fe cristiana no
interessarà a ningú.
13.
François Dress. A partir del Concili
Vaticà II, molts cristians, que no estaven d'acord amb la postura de
l'Església, silenciosament la deixaren; i d'ells no es va saber res més. Hi ha
gent que no va marxar, la qual a partir dels anys 2000 ha manifestat clarament
el seu desacord amb la situació i desenvolupament de l'Església. Nosaltres som
alguns d'aquesta gent i també hi ha un nombre considerable de persones que
pensen com nosaltres. És formidable saber que no estam sols, però la generació
dels nostres fills no té cap problema d'aquest tipus. Queda només la nostra
generació, ja envellida. El grup que constituïm, d’aquí a quinze anys, per edat
s'haurà extingit. Avui amb el suport de llibres com els de Spong —que són
innovadors i sorprenents— podem arribar a persones que tal volta voldran seguir
el nostre mateix camí.
h
h
h
h
h
h
h
10
EPÍLEG
—Robert Dumont—
Robert Dumont,
pertany a la segona generació de sacerdots obrers (1965), forma part de l’equip
que preparà aquesta jornada d’estudi i publicà l'any 2019 "La condemna
dels sacerdots obrers (1953-1954)".
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Al final de la nostra trobada del 5 d'octubre, i
com a "conclusió", vull
recollir els punts que hem tractat per tal deixar propostes d'obertura per al
futur.
I. ASSAIG DE
NOVES PERSPECTIVES
PUNTS MÉS IMPORTANTS DE LES INTERVENCIONS. No diré res de John Shelby Spong. Són prou eloqüent la
seva "Carta als participants", que obrí la Jornada, i la
presentació de la seva obra, que ha fet Jacques Musset. Tot i així, vull
recordar la crida que ens ha fet perquè treballem la nostra concepció d'un Déu
més gran. A més, remarcaré els punts pronunciats que hauríem de seguir
reflexionant. Si no ho sé resumir bé, deman la cooperació dels participants.
1. El pensament de Joseph Moingt
* Al final del segle II dC començà un clergat amb
referència al sacerdoci de l’Antic Testament; des d'aleshores el laïcat quedà
en minoria. Moingt destaca la situació del clericalisme aparegut al segle II.
* Les primeres esglésies van viure durant gairebé dos
segles (o més d'un segle) sense "sacerdot ordenat".
* Durant aquell temps només practicaren dos
"sagraments": el bateig i l'"àpat del Senyor”, que sempre tenia
la dimensió de compartir entre tots el que aportava cadascú (1 Cor 11, 17-33).
* Les cartes de Pau se situen davant un poble de
"laics"; no parlen d'ordenació sacerdotal ni de celibat.
* Seran uns deixebles de Pau, per contra, per regir la
comunitat recomanen l’elecció d’un home que gestioni bé la pròpia família. (1
Timoteu 3:1-5 i Títus 1:5-9).
* Les primeres comunitats cristianes, inspirades en
l'esperit del Jesús —assassinat a instigació dels sacerdots de l'Antic
Testament— naixeren i es desenvoluparen
sense "jerarquització", auto-animant-se amb els
apòstols-supervisors.
* Als segles posteriors es desenvolupà l'organització
jeràrquica amb poder vinculant, amb "sacerdots" (homes destinats al
sagrat, mascles, fadrins i garants de l'ortodòxia, especialment dels dogmes).
* Aquesta "clericalització es reforçà al llarg
dels segles, en particular amb la"reforma gregoriana", feta pel papa
Gregori VI (1073-1085); havia estat monjo de Cluny i volgué imposar el seu
antic estil de vida als sacerdots que aleshores vivien com tota la gent, amb
dona i fills.
* Un altre pas decisiu va fer el Concili de Trento
(1545-1563), amb la "Contrarreforma" contra Luter.
* S'hi afegeix el Concili Vaticà I (1870) quan definí
la "infal·libilitat papal".
* l’Església ha fet "acumulació de
clericalisme" i el Vaticà II segueix la tradició pel que fa als ministeris.
* El
papa Francesc sembla no voler qüestionar la doctrina oficial dels ministeris
sagrats.
* Tan aviat com una religió emergent pren una certa
importància, gairebé inevitablement es dóna a si mateixa una organització, amb
les seves lleis, els seus dogmes i sobretot una jerarquia.
* És
urgent i necessari que tota l'Església torni a la seva "manera de
ser" d'abans del final del segle II.
*
L’originalitat del cristianisme s'hauria de transmetre en les relacions amb
totes les altres religions: ser religió de sortida, no enclavada en sistemes
jeràrquics, dogmàtics i moralitzants, fonamentalment disposada a "seguir
Jesús" amb responsabilitat.
2. Cap al catolicisme del "tercer home"
* Una
massa de cristians, davant els canvis ràpids i profunds succeïts, han adquirit
llibertat personal i ja no se situen, ni com a conservadors, ni com a
reformadors. La majoria del poble cristià s'ha convertit en un "tercer
home", han mort les grans ideologies del passat.
* Molta d'aquesta gent sortí de l'Església sense fer
renou, de puntetes; deixà parròquies, fins i tot moviments d'Església i quedà amagada o bé
segueix reunint-se amb uns pocs amics en equip compartit. La majoria són de la
generació anterior a la nostra, mentre que els seus fills ja no es consideren
membres de l’Església i, per a la majoria d’ells, els seus néts rarament han
estat batejats.
* És
difícil preveure com aquesta hemorràgia es podrà aturar en les dècades següents,
perquè aquesta és avui la situació del poble cristià.
* El percentatge més gran dels nostres contemporanis
—almenys a Occident, incloses totes les religions— és de "no practicant".
I el percentage continua creixent.
* El nostre món es converteix en un "món
secularitzat" davant el qual l'Església es troba estranya, és a dir, fora
de la cultura circumdant.
* Un petit percentatge de creients, els
"practicants", cerquen una identitat catòlica tranquil·litzadora i es
presenten com a únics representants de la fe, manifestant-se així Església.
3. La qüestió cultural
* Les mentalitats evolucionen lentament al llarg de segles.
Durant llargs períodes les Esglésies han fet reajustaments, inevitablement tard
i difícilment assumits. Un exemple: Tomàs d'Aquino (1225-1274) dedicà la vida per
integrar a Occident el pensament d’Aristòtil, però fou convocat al Concili de
Lió (1274) per ser condemnat. Va tenir la sort de morir en el camí cap al
concili. Fou canonitzat l'any 1323 i declarat doctor de l’Església el 1569.
* Els desenvolupaments culturals s’han produït sota
pressions i exigències de llibertat. A França es reclamà "llibertat de
pensament" durant l’època de la "Il·lustració”(segle XVIII).
*
L'Església es troba avui fora del pensament modern i, per tant, no té
credibilitat. Per tant, ja no es tracta de fer reajustaments periòdics i
successius (cures de superfície) del pensament de l’Església; realment cal un
gir copernicà de 180 graus.
4. Reflexions entorn del teòleg Christoph Theobald
* Cal substituir la pastoral tancada, creada durant
segles per una Església que es creia totalment segura.
* La responsabilitat del creient ha de consistir en
viure plenament relacionat amb Jesús i els altres.
* Igualment el creient ha de ser responsable en els
camps de la moral i de la política.
* No es tracta d’expandir coneixements sobre
moralitat, sinó d’escoltar-se i ajudar-se mútuament.
* Des de fa dècades queda així resumit el camí: "Digues-me
qui ets; a canvi et diré qui som jo!"
* La
“hospitalitat santa” ha de ser "hospitalitat sana", que deriva de
l'entorn sociològic. L'Església l'ha de practicar; és simplement qüestió
d’humanitat, sempre saludable.
* A través dels evangelis puc descobrir la humanitat
de Jesús de Nazaret: es manifesta en la seva actitud constant en els camins de
Palestina quan troba els éssers humans sense distinció d'edat, de sexe, de situació
social, de malaltia o de marginació. Jesús veu, escolta i simplement diu "la
teva fe que t’ha salvat".
II. DAVANT LA PRESENT SITUACIÓ, QUÈ PODEM FER?
1. L'Església com a cos de teòlegs
* L’Església no pot pretendre posseir la veritat
absoluta, assumint tot el coneixement de l’època. L’Església es veu obligada a
poder ser interrogada com qualsevol ésser humà.
* És
capaç l’Església de deixar-se jutjar profundament? És capaç de no situar-se
part damunt dels altres amb afirmacions que considera indiscutibles? Els seus
sacerdots tenen l'exclusiva de presidir l'Eucaristia? El seu dogmatisme ha de
bloquejar-ho tot? El poder central del
Vaticà ha de legislar per a tot el món sense tenir en compte les múltiples
cultures? Fent de la uniformitat l'arrel de la unitat, no esdevé incapaç de
comprendre la diversitat? El centralisme burocràtic avui segueix.
*
El papa Francesc denuncia el
«clericalisme», però no arriba a posar-lo en ordre com pertoca.
* Es possible que la cúria romana es reformi
convenientment? Joseph Moingt considera que no.
* L'aspecte dogmàtic al qual l’Església està aferrada
no és admissible de cap manera; tota persona que pensa seriosament pot
comprendre que fou inventat per a una altra època, principalment en temps dels
concilis grecs dels segles IV i V, és a dir, per a una cultura precientífica.
2. Per a un cristianisme profètic: denunciador
* La primera responsabilitat de l’Església era, és i
serà sempre ser “profètica”.
* Llegint la Bíblia, constatam que abans de Jesús el
poble jueu mai no deixà de tenir profetes, la funció dels quals no era predir
el futur, sinó interpretar el present, que condicionaria el futur; és a dir,
"anunciar" —"denunciar", millor— el que havia de fer el
poble "denunciat", quines decisions havia de prendre contra les desviacions
del moment. Així "ho denunciaren" els profetes Amos, Osees, Isaïes,
Jeremies...
* L'Església ha perdut el seu lloc legítim i la
capacitat per proclamar ara la manera de viure el camí de Jesús, perquè ha
condemnat molts dels seus profetes d'avui. Això ho ha fet durant segles.
* Però a l'Església li queden "petites
restes"; amb elles l'Església pot encara recercar, recuperar i exercir la
seva vocació principal: "anunciar i viure el camí de Jesús".
* Alguns exemples: Martin Luther King davant la segregació;
el pare Pierre davant la manca d'habitatge; la germana Emmanuelle enfront dels
pobres dell Caire; el cristianisme d'alliberament a Amèrica Llatina als anys
seixanta; la teologia de l'alliberament amb teòlegs integrats a la comunitat,
que foren condemnats per les autoritats eclesiàstiques...
3. No perquè no poguem fer-ho tot, tenim dret a no fer
res: Dret a actuar
* En nom del nostre bateig, hem d'escoltar la crida a
ser "portadors de sentit" al cor d'aquest món.
* Cal urgir que dones i homes parlin obertament a
favor dels valors fundacionals de tota la humanitat.
* Cadascun de nosaltres ha de denunciar el
clericalisme, font de tots els mals de l'Església, i ha de decidir cap a on
anar per aconseguir la "reconversió" de l'Església.
* Els cristians arribarem a una situació minoritària;
per tant, diu Moingt, cal enfortir petites comunitats. * Cerquem lloc adequat on afinar el propi
pensament, tot compartint amb altres la mateixa recerca.
* Amb
altres persones properes formem equips per renovar a fons el cristianisme.
* Revisem la història
* Ignasi d’Antioquia (anys 35-116) afirma l’autoritat
única dels bisbes en tots els àmbits.
*
"Quan una religió ha tingut èxit es torna dominant i fa néixer al seu costat
una altra religió que retorna a la font, però amb el temps la nova religió tendeix
a fer-se també dominant" (Desroches, 1914-1994).
* Pius X (1903-1914) condemnà el modernisme. "Els
pastors tenen tot el dret i l’autoritat; els laics s`han de deixar portar i,
com a ramaderia dòcil, han de seguir els seus pastors".
* El Sínode d'Amazones preveu l'ordenació d'homes
casats per celebrar l'eucaristia en comunitats sense sacerdot. Cal evitar el
risc de "clericalitzar" aquests nous sacerdots.
* El
repte és tornar a la manera com Pau demanava a les comunitats que designassin
els seus propis animadors i que ells presidissin "el Sopar del
Senyor".
* De moment, tenim tres possibilitats:
1. Acció del participants en la jornada. Comunicar i estendre les nostres inquietuds entre
coneguts i amics, reivindicant la responsabilitat que tenim com a persones
batejades.
2. Formar petits equips. No quedar aïllats; constituir noves petites comunitats.
"També som l'Església".
3. Connectar altres equips. Reunir diversos equips cristians que viuen la
necessitat de canvi, trobar una estratègia conjunta per actuar presentant la
novetat d’un cristianisme arrelat a la cultura del present.
d
jg
g
g
11
ANNEX
Comentaris sobre la Jornada de dia 5 d’octubre
PREGUNTA SENSE RESPOSTA. Geneviève Rivoire: Havia llegit llibres de Spong. M'agrada com escriu sobre la fe; les seves obres són molt accessibles; això em dugué a participar d'aquesta jornada. He conegut Moingt i la teologia del "Process"; és aclaridor concebre Déu com energia. M'ajudà fixar-me en l'aspecte històric de Jesús i en l'afecció a la seva persona. No som creient i cercava resposta, però quasi tot ha girat entorn del tema "Església"; els ponents exposaven la fe com a cosa evident, més que com a misteri sobre el qual intercanviar. Tot i així, la jornada com a estudi m'ha resultat positiva. (O7.10.2019).
---------------------------------------------------------------------
REVISIÓ DE LA JORNADA. Loïc de Kerimel:
Spong ha dedicat la vida a la promoció del cristianisme de futur, alliberat de fonamentalisme, que interpreta la Bíblia a peu de lletra. Spong llegeix les Escriptures de forma racional i amb fe viva i esperit de llibertat; lluita per una Església "al vent del món".
Lucienne Gouguenheim demana una reconciliació entre el mètode científic, l'exegesis contemporània i la investigació teològica. L’Església catòlica ha trigat gairebé cinc segles a reconèixer la validesa de les obres de Galileu, cal conciliació de la intel·ligència amb la fe.
El pastor Bourqueney presenta la teologia del "Process", inspirada en el filòsof Whitehead, que renova completament l'enfocament del que es diu "Déu".
Fou presentat el protestantisme liberal, fonamentat en la llibertat i la igualtat per a tothom, a partir del que escriví Pau de Tars: "Ja no hi ha jueu ni grec, amo o esclau, home o dona" (Gal. 3,28).
La "CCBF"(Conférence Catholique des Baptisé-e-s Francophone) treballa per unir els esforços dels qui lluiten per un catolicisme liberal, romanent sempre fidels a l’Esperit de l’Evangeli. (08.10.2019)
---------------------------------------------------------------------
IMPRESSIONS
SOBRE LA JORNADA. Véronique Gressillon-Bissery: M'agrada l'obra de Spong; posa clarament sobre la taula tot el que
avui ja no té sentit; el seu to és típicament americà. (11.10.2019)
---------------------------------------------------------------------
RESUM SOBRE LA JORNADA D'ESTUDI. Danielle Gagneur:
El títol. El títol anglès "Unbelievable" (Increïble)
l'hem traduït en l'edició francesa així: "Pour un christianisme
d'avenir" (Per a un cristianisme de futur)". Opinam que el terme
anglès condueix més a la "deconstrucció", mentre que el francès evoca
millor la "reconstrucció". Els nostres esforços han de dirigir-se
decididament a construir una nova Església on viure la nostra fe cristiana.
Evolució del llenguatge. Són millors els termes "humans"
i "éssers humans", i no "homes", com fa el francès (Encara
anomenam malament "Les droits de l'home", on els anglesos
diuen "Human rights". El llibre del Gènesi proclama (1:26):
"Fem l'home a la nostra imatge i a la nostra semblança".
Millor traduiríem: "Deixem que l'ésser humà sigui com una imatge de
nosaltres, una imatge realment semblant". Caldia, doncs, revisar tot
el llenguatge traduït de la Bíblia.
Problemes de traducció sempre n'hi ha hagut, i el cristianisme sempre els ha
hagut de salvar. Recordem que Jesús parlava en
arameu. Els primers testimonis que parlen d'ell foren escrits en grec. Després
vingué el llatí; finalment els evangelis arribaren en idiomes moderns. De fet,
es podria dir: tot és traducció! "Traducció" de la Bona Nova que es
converteix en l'eix de la vida cristiana.
Propostes. 1) Compartir lectures dels
escrits de Spong. 2) Intercanvi d'opinió entre els participants de la Jornada. 3)
Planificar tallers sobre un cristianisme de futur. 4) Fer comentaris en grup i
compartir amb altres grups sobre que el que possibilita i el que impedeix dur a
terme les dotze tesis del llibre de Spong "Unbelievable" o
"Manifest per un cristianisme futur". 5) Convidar altres
teòlegs per formar-nos més amplament. 4) Iniciar grups bíblics. (11.10.2019)
---------------------------------------------------------------------
REVISIÓ DE LA JORNADA. François Dress: He sortit entusiasmat de la Jornada; agraeixo haver pogut participar. La paraula més escoltada fou "deconstruir". De fet, ens reuní una mateixa experiència i un mateix objectiu: la necessitat de viure una Església com va ser la dels primers temps. Dins l'assemblea se sentia una fe intensa.
Moments forts de la Jornada. Afirmació de la fe en Déu, en Jesús i en l’Evangeli. Convenciment de la necessitat de "deconstruir" aquesta Església, per poder-la reconstruir amb una organització més fidel al missatge dels orígens.
Spong
a França.
Han arribat els seus llibres que reivindiquen "un cristianisme respirable".
Spong és testimoni d'un cristianisme per al nostre temps i
exposa els següents punts:
a) Ni les antigues creences, ni la Reforma no poden despertar avui
una fe viva.
b) El
"Credo" és la doctrina desenvolupada pels cristians bizantins dels
segles III i IV, que quedà establerta en els concilis de Nicea i Constantinoble
(anys 325 i 381) i es fonamentà en les formulacions de la filosofia
d'Aristòtil.
c) Hi ha una creixent separació entre fe i raó, entre dogma i ciència, que esclatà a partir de Galileu. Encara avui l’Església no ha reconegut prou l’autonomia de la raó.
d) Spong proposa una "desconstrucció" i després una "reconstrucció".
e) La "deconstrucció" es basa en l’exegesi per rebutjar el que és increïble, relativitzar les antigues regles morals rígides, rebutjar les pràctiques eclesials que només cerquen poder i/o control dels fidels.
f) La "reconstrucció" —per a la qual fa dotze propostes en el seu llibre "Unbelievable"— aferma la nostra fe en el món actual, tenint la vida i l'amor com a únics criteris.
Moingt i els orígens del
cristianisme. Aquest teòleg, investiga els orígens del cristianisme. Un fet important
succeí al final del segle II, quan l’Església naixent, sacsejada pel
gnosticisme, es veié obligada a tornar a l'Antic Testament per negar que Yahweh
i el Déu de Jesús fossin dos déus diferents, fins i tot antagònics. En aquell
retorn s'instaurà un sacerdoci inspirat en el judaisme. La sortida probablement
fou necessària en aquell moment, però a partir d’aleshores es desenvolupà fora
mida.
La religió cristiana no té ha cap altre origen que la fe baptismal. La mediació obligatòria de sacerdots no té fonament. El sacerdoci ministerial i la figura del sacerdot haurien de ser només un servei dins del sacerdoci baptismal.
Moingt demana noves petites comunitats de fe que visquin la fe dins un humanisme evangèlic. Jesús no té cap ensenyament formal sobre Déu; només demostra la seva experiència personal que el porta a anomenar "abbà"(pare), a Déu. No es tracta de venerar Déu en el culte; Déu no ho demana, sinó que cal trobar en el pròxim un altre fill de Déu, que ha de ser estimat.
La teologia del "Process" remunta al filòsof
Whitehead, a principis del segle XX, qui canvia l'anàlisi de la
realitat:"Tota cosa és resultat d'una successió d'esdeveniments";
així la teologia queda capgirada. a) Déu no és la causa, però és energia. b)
Com pot sortir bé del mal, si parlam d'un Déu energètic. c) No és evident un
"Déu" persona; més bé és energia. d) La naturalesa de Crist no es
dóna per feta. e) L’Esperit cal trobar-lo dins l’experiència íntima.
Mots bons i frases bones.
Déu. Hi ha raons per creure en ell, però sempre
quedarem curts; no hi ha cap prova evident, ni cap representació acceptable.
"No veiem la llum, però sí les cares que la llum il·lumina",
deia Jean Sulivan.
La pregària. No és gaire fàcil dir com ha de ser
l'oració: meditació, silenci, repetició de precs... La pregària tradicional de
sol·licitud és ineficaç i infantil. Les pregàries universals de la missa: "Senyor
feis la feina per nosaltres i gràcies
amb antelació per la pau a l'Iraq... bla, bla, bla, bla..." L’única
oració possible de petició pot ser: “Que
Déu ens doni la força per actuar per als altres”.
Dogma i teologia; raó i
ciència. Els mètodes
d’investigació científica i la transmissió moderna de coneixement no semblen
ser utilitzats en teologia Els teòlegs —hi ha excepcions— no tenen prou
formació científica. Els fonamentalistes fan una lectura literal de la Bíblia.
Abans de llegir un passatge bíblic caldria dir: "Senyor, il·lumina'ns
perquè, a partir d'aquest text escrit per la mà dels homes, pugui sorgir la vostra
paraula".
Futur d'aquest grup. Constatem un fet
important: la gran majoria dels presents a la Jornada té entre 70 i 90 anys;
Moingt tindrà 104 anys el mes de novembre, Spong complirà prest 88 anys, el
degà de la nostra assemblea en té 94! La generació dels nostres pares —i
nosaltres mateixos—va rebre la proclamació de l’Església sense demanar massa
cosa, però avui la religió no interessa a les generacions dels nostres fills i
del nostres néts; ells no fan preguntes i la fe ja no els és tramesa. Com
podem, doncs, "deconstruir" i "construir"? El que queda, i
és cert, és que cadascú de nosaltres pot donar testimoni de la vivència de la
pròpia fe i pot remarcar la importància de la persona de Jesús. (07.10.2019).
---------------------------------------------------------------------
Comentaris