(Una aportació de Guillem Ramis Moneny)
Carta
oberta als bisbes de França
1 https://www.cittadellaeditrice.com/munera/la-liturgia-malata-e-il-vano-tentativo-di-rianimare-il-messale-del-1962/
"Us
donaré pastors segons el meu cor; ells us faran pasturar amb
intel·ligència i saviesa."
(Jeremies
3,15) "Bé
veiem avui que si no diem la veritat, nosaltres, teòlegs que estam a
l'Església precisament per aquest motiu: per oferir
la veritat de forma gratuïta,
sense cap recompensa, sense responsabilitat pastoral immediata, però
només per dir-la tal com és, fins i tot quan costa; potser sobretot
quan costa. Si no ho fem, tots entram en un cicle viciós de
distorsions, contorsions i mistificacions, de tal manera que a l
'Església ja no és possible distingir el necessari, el possible i
el ridícul." Andrea
Grillo,
professor de la Universitat de Sant Anselm (Roma)
Senyors,
La
crisi sense precedents que vivim ens porta a tots a reflexionar amb
profunditat:
malauradament tenim temps. Ni vosaltres ni nosaltres vam pensar
que podríem viure algun dia una calamitat que ho posa tot en dubte:
la nostra manera de viure, la nostra economia, les nostres maneres de
mirar i discernir aquest món... Quan algun dia estarem fora
d'aquesta crisi haurem de tornar a crear noves formes de vida. No
tenim més remei, el canvi climàtic afavorirà la propagació
d’altres pandèmies en el futur. Ja no podem viure dins la
negació ni assegurar que els desastres no arribaran mai.
Fins
ara, l’Església a França no sembla comprendre els problemes
reals, la problemàtica que crea el Covid-19. Hem vist amb
impotència un
retorn al segle XIV, amb recitacions d'oracions, rosaris, misteris
... Se'ns convida a pregar perquè Déu intervingui en el nostre món,
com abans els romans invocaven els déus del seu panteó. Per
tant, estam molt preocupats per aquesta paganització de l’Església,
pel retorn a la gran història d’antany i a les idees que transmet
sobre el Déu de Jesucrist. Ens preocupa molt aquesta manca de
reflexió teològica. El 1999, el bisbe de Clermont, mossèn
Hippolyte Simon, estava preocupat — en el seu llibre Vers
une France pagan (Cap
a una França pagana)— pel retorn de les velles supersticions. No
preveia que els seus propis companys confirmarien les seves pitjors
pors.
Com
no sentir-nos desconcertats amb els bisbes que ara volen consagrar la
seva diòcesi a Maria, fins i tot al seu Cor Immaculat? Com
també amb la gent que es dirigeix cap al santuari de Medjugorje
sense demanar prèviament l’acord del bisbe local i malgrat tots
els principis de precaució? Com no sentir-nos consternats pel
recurs a la superstició dins l’Església? Hem
construït una mitologia sense carn, hem construït un folklore que
enforteix les nostres pors més obscures, lluny del camí
d’alliberament que ofereix el camí del Crist. Com
no quedar consternats amb l'oferta massa fàcil d'una prompta solució
definitiva? Com no quedar afligits amb els discursos dels
clergues que expliquen molt seriosament que el Covid-19 és la
conseqüència dels nostres pecats, d’un Déu totpoderós i gelós
que vol castigar la societat per haver acceptat el divorci, el
matrimoni unisexual, la igualtat de gènere... En quin Déu
creiem? Promocionant la pietat popular en els santuaris creàrem
una separació en el diàleg fructífer entre fe i raó, tot i que
Benet XVI ens havia convidat a no malbaratar la formació cristiana
del poble de Déu. Alguns predicadors de "curta pietat"
ens diuen que la medalla miraculosa és la cura definitiva per al
Covid-19. És un remei eficaç —diuen ells— mentre que el
nombre de morts a França i al món augmenta cada dia. De sobte ens
envaeix un sentiment de repugnància davant l’obscenitat del P.
Zanotti-Sorkine.
Hi
ha una altra cosa: "pornografia" a l'Església. De
fet, les xarxes socials ofereixen amb grans titulars les misses
celebrades per un jove clergat. L''explicació recurrent és el deure
de mantenir el vincle amb les comunitats. La diòcesi de Lió
permet fins i tot fer a la missa una donació econòmica de forma
electrònica (!), perquè els fidels no quedin preocupats per no
poder fer almoina ja que ara no hi ha misses celebrades en comunitat.
No hi ha altra cosa millor que fer ara mateix amb els vostres
diners? No podem deixar d'estar inquiets davant l'eucaristia
reduïda només a la figura del sacerdot. Què
significa l’eucaristia sense la presència “real” de
l’assemblea? Ningú
ha llegit la darrera obra del jesuïta Bernard Sesboüé sobre
l'Eucaristia, que acaba de sortir? Ell escriu:"L'objectiu
final de l'Eucaristia no és el canvi del pa i del vi en el cos i la
sang de Crist, sinó l'accés de tota l'assemblea al cos de Crist pel
do de l'Esperit". Ens
sembla que la
missa real celebrada avui
és la dels cuidadors al llit dels malalts, la de les persones que
han perdut els seus éssers estimats, la dels cristians que trameten
notícies a germans i germanes en Crist. Vosaltres, bisbes,
teniu en compte els empleats que heu acomiadat, per citar només
algun exemple? I sobretot, no oblidem que molta gent segueix la
missa des de fa molt de temps a través del Dia
del Senyor o
de France
Culture,
de vegades sense rebre durant anys la visita de cap sacerdot, "que
no pot estar a tot arreu". Aquesta
"pornografia" clerical que no té res per envejar dels
pitjors llocs del tema, és justament denunciada pel bisbe
espanyol de Terol,
mossèn Gómez Cantero, que escriu:"No
sembla que tractem els creients com si no sabessin resar i que han de
comptar amb el clergat per fer-ho?" Què hem fet fins ara,
tenint-los com a espectadors? No creieu que tantes misses a les
pantalles fomenten que la gent quedi mirant passivament? O voleu
justificar el vostre sacerdoci a baix preu? No són suficients
els serveis religiosos que ja hi havia a les televisions i
ràdios? Fins ara, ho havien estat. Què és més
important, un moment de pregària o lectio divina amb la paraula, o
veure una missa en una pantalla? (...) Deixem de bombardejar la
gent amb tot tipus de reflexions, imatges, vídeos i oracions, que
ens fan semblar més
venedors religiosos que no persones de Déu." Es
pot dir millor?
Finalment,
hi ha una
emergència sanitària que haurem d’afrontar. Els
hospitals estan desbordats, el personal d’infermeria està
esgotat. Escassetat de mascarilles, escassetat de llits,
escassetat de gel hidroalcohòlic... La gent aplaudeix des de les
seves finestres a aquestes dones i homes que es donen amb perill de
deixar la seva vida en favor dels altres. El fiscal de Paris
Heintz es pregunta si no demanarà que els condemnats executin les
seves sentències en interès general als hospitals... Què passa amb
el clergat? Hi ha metges i farmacèutics que són bisbes, hi ha
sacerdots llicenciats en medicina: citem l’arquebisbe de París,
que sempre ha exercit la seva professió durant més de deu anys a la
regió de París; on és ara? El bisbe de Mende és
farmacèutic... Actualment, a la diòcesi d’Arras hi ha un capellà
paramèdic que es troba a primera línia; aquest, segur, celebra
l'eucaristia estant "amb" els que pateixen, els que no
tenen por davant de la malaltia. No té necessitat de difondre
el seu bon actuar a les xarxes socials. És la vida mateixa,
immersa en la carn tràgica i esgotada dels malalts que de sobte
s’ofeguen davant l’aire que els falta. On sou durant aquest
temps?
Si
el govern francès es prepara per rendir
comptes,
ha de fer el mateix l'Església i el seu clergat després de la fi
d'aquesta crisi. Les paraules "delirants" del cardenal
Burke demanant el manteniment de misses i processons no van suposar
cap condemna ferma per part d'altres bisbes. Haurem de
preguntar-vos quina és la vostra teologia, la vostra manera de fer
Església, les vostres idees sobre l’eucaristia, la confessió,
l’assistència, tot això que predicau als vostres germans i a les
vostres germanes en situació de necessitat i que no incorporau ...
L’obra acaba de començar. . És pesat perquè la nostra
Església mai no vol pensar fora del cau, mai no corre riscos, no
crea res, no inspira res, no desperta res. Quan el papa Francesc
reclama una Església en sortida, malmesa, bruta per haver-se ficat a
la perifèria, aleshores molts clergues quan senten "perifèria",
continuen fingint que passen d'aquest discurs i no volen deixar-hi
res. L’obra és immensa perquè aquesta crisi no ens ha de fer
oblidar que l’Església ja està prou desacreditada per culpa de
les violacions clericals comeses a infants, adolescents i dones. El
Covid-19 no li haurà ara permès recuperar un poc de crèdit...
Hi
ha una cosa en vosaltres que ens desespera. Ja no volem sermons,
prèdiques plenes de bones intencions i tòpics gastats. Ja no volem
que us dirigíeu als fidels i també als infants per convidar-nos a
una virtut que no practicau. No estam aquí per donar-vos
lliçons; us escrivim per dir-vos que existim com a interlocutors,
com a subjectes adults que reivindicam
una fe adulta. Hi
som perquè la pietat mariana i la beateria ja no ens
alimenten; volem
tornar al poder d’evocació i d'encarnació de l’evangeli
de Marc, que mostra en Jesús un Déu que arriba a satisfer totes les
misèries humanes. Som plenament conscients de la vostra missió:
el món catòlic necessita bisbes. Ha arribat el moment perquè
vosaltres sigau "Un
riu per al vostre poble",
com afirmava Anthony Quinn en el film Lawrence
d'Aràbia. És
el moment que fomenteu les intel·ligències, que reconeixeu els
talents, que permeteu l’expressió dels dons del vostre
poble. Vetllades curatives, pregàries d'alliberació, tècniques
psicoespirituals no serveixen per nodrir l’ànima dels qui us
segueixen. La prova és que el Covid-19 s'ha estès a França a
la velocitat del llamp després d'una sessió d'alliberació i
guariment que es va fer a una comunitat evangèlica d'Alsàcia! És
un bumerang que retorna amb conseqüències dramàtiques per a la
humanitat. A un moment donat, la fe ha de concordar amb la
intel·ligència. Així que heu de ser transmissors i
guies; deixau els encensers i les vostres belles túniques
litúrgiques; deixau de tractar-nos com a infants capritxosos.
Vosaltres que no teniu fills, podreu aprendre dels qui són
pares autèntics, sobre com educar, com convidar els descendents a
emprendre el camí de l'exigència, de la raó i de la qualitat del
cor. Deixau de mirar-vos als vostres miralls i donau una
alimentació sòlida. Serem cristians molt millors el dia que
esdevingueu millors bisbes. Philippe
Ardent i Gino Hoel
Comentaris